برنج

آشنایی و معرفی انواع برنج ایرانی

کلمه برنج از دو بخش “ب + رنج” تشکیل شده که نشان دهنده رنج و سختی هنگام کشت این گیاه است. برنج انواع مختلفی دارد که از لحاظ ویژگی ظاهری و کیفیت پخت با هم تفاوت دارند.

همه انواع برنج پروسه کاشت، داشت و برداشت را سپری میکنند اما مدت زمان بهره وری هر کدام از برنج ها با هم فرق میکند مثلا بعضی برنج ها زودرس هستند زمان برداشت آنها سه ماه است و بعضی برنج های دیگر دیررس هستند مدت زمان زیادی برای رسیدن برنج نیاز دارند.

انواع برنج خارجی

جدا از اینکه انواع مختلف برنج ایرانی در کشورمون ایران کشت می شود اما با توجه میزان مصرف و افزایش جمعیت و بالابودن قیمت ها باید برای تامین نیاز برنج کشور از سایر کشورهایی که دارای کشت برنج هستند، برنج وارد کنند.

برنج های خارجی شامل : برنج هندی درجه 1، برنج هندی درجه 2، برنج پاکستانی، برنج پاکستانی معطر، برنج تایلندی، برنج اروگوئه ای، برنج آرژانتینی- برنج تایلندی هومالی

تفاوت برنج ایرانی و خارجی

  • برنج ایرانی به مراتب با کیفیت‌تر و خوش خوراک‌تر و خوشبوتر از برنج خارجی است. اما این کیفیت بهتر بهایی نیز دارد و آن هزینه‌ی نسبتا زیاد برنج ایرانی نسبت به برنج خارجی است.
  •  برنج ایرانی عطر و طعم فوق العاده ای دارد اما از یک جنبه ضعف دارد و آن هم قد کشیدن برنج است. بعضی افراد برای اینکه برنجی مجلسی تر و قدبلندتر داشته باشند برنج خارجی ( هندی) را انتخاب میکنند.
  •  برنج ایرانی دارای ارزش غذایی بالایی است و در تهیه آن از روش اصولی و بهداشتی استفاده شده است.
  • پخت برنج خارجی آسان تر از برنج ایرانی است و قلق و مهارت خاصی برای پخت برنج نیاز ندارد.

انواع برنج ایرانی براساس طول و شکل:

برنج دانه بلند: این برنج دارای دانه هایی است که طول دانه حداقل ۳ تا ۴ برابر عرض دانه است.

برنج دانه متوسط: این برنج در مقایسه با برنج دانه بلند قد متوسطی دارد.

برنج دانه کوتاه: این برنج دارای کوتاه ترین طول است و هنگام پخت بر خلاف دو برنج قبلی بافت چسبنده ای ایجاد می کند.

به طور کلی برنج های ایرانی به 4 دسته کلی تقسیم میشود:

صدری: صدری سالاری، صدری حسن سرایی، صدری دم سیاه، صدری دم سفید، صدری دم سرخ، صدری علی کاظمی، صدری شاه پسند، صدری هاشمی

 گرد: حسنی، بینام، عنبربو، چمپا بودار، غریب، محمدی، قشنگه، گرده، قصرالدشتی

طارم: موسی طارم، طارم دیلمانی، طارم رشتی، اهلمی طارم، طارم امیری، رشتی سرد، سنگ طارم، سنگ جو، طارم محلی

پرمحصول: خزر، فجر، ندا، سپیدرود، هراز، آمل ۳، ساحل، شفق، کادوس، دشت، زاینده رود، کوهرنگ، یاسوج۱، سازندگی، آمل ۲، هیبرید، شیرودی، چرام ۳، نعمت

انواع برنج ایرانی موجود در فروشگاه کشـت لند

الان با هم میخواهیم در فروشگاه گشتی بزنیم و با تک تک محصولات آشنا بشویم. اگر دوست دارید خوب برنج ها را بشناسید تا آخر مقاله همراهمان باشید.

برنج طارم:

برنج طارم اولین بار در استان زنجان در شهرستان طارم کشت شده استامروزه در استان مازندران بویژه شهرستان فریدونکنار کشت این برنج رایج است بسته به مکان و موقعیتی که کشت می شود دارای انواع مختلفی است.

برنج طارم هاشمی: برنج طارم هاشمی یا طارم ندا قد کوتاه تری نسبت به برنج طارم عطری و برنج هاشمی دارد و به طور کلی هم از نظر پخت و هم عطر از برنج هاشمی ضعیف تر است به همین دلیل قیمت پایین تری نسبت به برنج هاشمی دارد.

برنج طارم سنگی: برنج طارم هاشمی یا طارم ندا قد کوتاه تری نسبت به برنج طارم عطری و برنج هاشمی دارد و به طور کلی هم از نظر پخت و هم عطر از برنج هاشمی ضعیف تر است به همین دلیل قیمت پایین تری نسبت به برنج هاشمی دارد.

برنج طارم دمسیاه: شکل ظاهری برنج دم سیاه سفید مایل به کرم است و بعد از پخت خوش عطر و خوش طعم می باشد ولی از برنج طارم رتبه پایین تری دارد. این برنج مناسب مصرف خانوار و مجالس و مهمانی هاست.

برنج طارم صدری: رنگ برنج سفید مایل به کرم است و طول دانه خام برنج صدری ۸.۷ میلی متر، طول دانه پخته آن ۱۱.۷ میلی متر است. این برنج بعد از پخت عطر و بوی خوبی دارد و مدت ها بعد از پخت نرم می ماند.

انواع برنج طارم بر اساس نوع کشت

برنج طارم کشت اول: بذر برنج در اوایل فروردین کاشته میشود و اوایل مرداد  برداشت می شود. به این نوع از برنج ها برنج کشت اول گفته میشود.

برنج طارم کشت دوم: بعد از برداشت برنج کشاورز زمین را برای کشت دوباره برنج آماده میکند همانند برنج کشت اول مرحله کاشت، داشت و برداشت را انجام می دهد.

اگر می خواهید تفاوت برنج کشت اول با برنج کشت دوم را بدانید حتما مقاله را بخوانید.

نکته مهم اینکه برنج کشت دوم به علت برخورداری از آب و گرمای پاییزی دارای عطر و طعم و پخت بالاتری نسبت به برنج کشت اول است. محصولات برنج کشت دوم در مرداد ماه کاشته می شود و در اوایل آبان ماه برداشت می شود.

برنج هاشمی:

برنج هاشمی از بهترین و برترین برنج خوب و خوش پخت ایرانی است. این برنج ها بعد از پخت به خوبی قد میکشند و ری میکنند و عطر و بوی بی نظیری دارند. برنج هاشمی مدت ها بعد از پخت نرم می ماند.

برنج هاشمی بسته به نحوه تولید و استخراج در کارخانه ها به 3 دسته زیر تقسیم می شود که شامل:

برنج عطری هاشمی: این برنج به صورت کلی در کارخانه ها پوست گیری می‌شود و برنج سفید تولید شده از این حالت برنج عطری هاشمی نام دارد.

برنج قهوه‌ای هاشمی: در این حالت برنج هاشمی را قبل از پوست گیری حرارت می‌دهند و مواد مقوی در پوسته شلتوک برنج به مغز آن تزریق می‌شود و برنج رنگ قهوه‌ای به خود می‌گیرد. در واقع پوسته برنج از آن جدا نمی شود.

برنج دودی هاشمی: در این حالت برنج هاشمی را با شیوه دودی کردن تولید می‌کنند و در این حالت به آن برنج دودی هاشمی می‌گویند. در رابطه با برنج دودی هاشمی می توانید هر آنچه باید در مورد برنج دودی بدانیم را مطالعه کنید.

برنج شکسته:

وقتی برنج بعد از برداشت وارد شالیکوبی می شود توسط دستگاه بوجار برنج شکسته از برنج کامل جدا می شود برنج های شکسته بر اساس میزان شکستگی به 4 دسته تقسیم می شود:

برنج سرلاشه: برنج سرلاشه به برنجی گفته می شود که سر برنج شکسته و رفته باشد. در واقع کمی از برنج کامل کوچک تر باشد.

برنج لاشه: برنج لاشه برنجی است که از نیمدانه بزرگتر و از سرلاشه کوچکتر باشد و درصدی هم نیمدانه در آن وجود دارد.

برنج نیمدانه: برنج نیم دانه برنجی است که از نظر ظاهری نصف یا از نصف کمتر می باشد

برنج شه: اما برنجی که از نیمدانه کوچکتر باشد شه گفته میشود

نکته مهم در مورد برنج های شکسته این است که هیچ تفاوتی با نمونه دانه بلند خود ندارد و فقط طی مرحله سفید شدن و بوجار به علت مقاومت کم برنج شکسته و خرد شده اند. از طرفی برنج های شکسته عطرو بوی بیشتری نسبت به دانه سالم و کامل خود دارد.

برنج های پرمحصول:

برنج های پرمحصول مانند شیرودی، فجر، ندا برنج های زودرس و پربازده ای هستند یعنی مقدار محصول نهایی برداشت شده با یکسان بودن تمام شرایط آب و مکان و کود و… در برنج های پرمحصول بیشتر از سایر برنج ها مانند طارم، هاشمی است.

برنج شیرودی: برنج شیرودی از نظر کیفیت طعم و پخت در حد مطلوب وخوب بوده اما بعد از طارم ،‌ هاشمی ،‌ فجر و علی کاظمی قرار دارد. ولی عطر و بوی کمتر و ضعیف تری دارد.  که یکی از عوامل قیمت پایین این محصول می باشد. همچنین این مقاله را بخوانید برنج شیرودی چیست؟

برنج فجر: برنج فجر از ویژگی ظاهری شبیه خنجر و شمشیر است دارای کیفیت پخت خوب، قد کشیدن و ری کردن عالی مناسب شرکت رستوران و مجالس می باشد. در رابطه با عطر و بوی برنج فجر باید گفت که به طور کلی برنج های پرمحصول دارای عطر و بوی کمتری هستن.

 برنج ندا: دانه های برنج ندا از لحاظ فیزیکی بسیار شبیه دانه های برنج طارم بوده و دانه قلمی است. عطر و طعم این برنج کم است و جز برنج های عطری محسوب نمی شود بسیار خوشپخت و خوش خوراک است یک محصول تراریخته نیست. برنج ندا در حال فراموشی است و در حال حاضر الوبت با برنج فجر و شیرودی است.

برنج دودی:

برنج دودی رنگ تیره تری نسبت به برنج های عطری دارند. و دانه های خام و پخته آن عطر دل انگیز دود را به مشام میرساند. در واقع می توان برنج های مختلفی را دودی کرد اعم از طارم، هاشمی و… اما با روش اصولی و بهره گیری از مواد سوختنی سالم.

برنج های دودی برای تنوع در ذائقه و جدایی از تکرار برنج های روزمره میتونه انتخاب خوبی باشه.

برنج قهوه ای:

برنج قهوه ای به دلیل داشتن سبوس رنگ، طعم و بافت خاص خود را دارد. این برنج به دلیل فیبر بالا، بافت ترد, عطر و طعم شبیه گردو جز محبوب ترین برنج هاست. زمان پخت این برنج از برنج سفید بیشتر است.

برنج قهوه ای خود به 4 دسته تقسیم می شود:

برنج قهوه ای دانه کوتاه: به علت ریز بودن ممکن است حالت چسبنده به خود بگیرد بخاطر داشتن مقدار مناسب دسر و پوذدینگ و سوپ است

برنج قهوه ای دانه متوسط: کمی دانه بلند تر از نمونه ریز و کوتاه آن است و مناسب انواع سالادهای رژیمی می باشد.

برنج قهوه ای دانه بلند: برنج قهوه ای که در بیشتر موجود است افراد از آن استفاده می کنند از این نوع می باشد. که می توان به صورت چلو طبخ کرد و یا به طور سلیقه ای آن را سرخ کرد.

برنج قهوه ای روشن: وقتی نیمی از سبوس در طی فرآیند آسیاب برداشته شود ، برنج قهوه ای روشن به دست می آید و فیبر و مواد مغذی کمتر و زمان پخت و پز کوتاه تری (۲۰ دقیقه) نسبت به برنج قهوه ای دانه بلند دارد.

برنج عنبربو:

 استان خوزستان بعد از گیلان و مازندارن  به عنوان سومین استان از نظر کاشت برنج شناخته شده برنج عنبربو از لحاظ ظاهری از نوع تمام دانه است، گرد و توپر و دانه کوتاه است و بعد از پخت قد نمی کشد.

بخاطر همین مناسب مهمانی و مجالس نیست. ولی از عطر و بو خوبی برخوردار بوده و پخت بی نظیری دارد.

خرید انواع برنج ایرانی

برای خرید برنج ایرانی اولا باید راه های تشخیص برنج مرغوب را یاد بگیرید و مهم تر از همه از جای مطمئن و خوب خریداری کنید. کشت لند با در نظر داشتن کیفیت محصولات، شما عزیزان را در انتخاب برنج خوب و مقرون به صرفه راهنمایی خواهد کرد. به امید جلب رضایت مردم شریف ایران.

باعث خوشحالی ماست که مهمان سفره هاتون باشیم.

فاطمه صالحی

من 26 سالمه. فارغ التحصیل رشته اقتصاد نظری هستم. چند سالیه که تو زمینه نویسندگی و تولید محتوا فعالیت می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
صفحه رسمی اینستاگرام فروشگاه اینترنتی کشن لند تماس مستقیم با واتس آپ