برنج

8 نکته برای پخت برنج مجلسی و حرفه ای

برنج جز یکی از پرطرفدارترین غلات در میان مردم است و یکی از ارکان مهم بر سر سفره های هر ایرانی می باشد. با این اوصاف یادگیری روش های پخت برنج برای هر کدبانوی ایرانی لازم است. در اینجا با هم روش های پخت برنج ایرانی، فوت و فن های کاربردی را با هم یاد میگیریم.

نکته مهم در مورد برنج تازه و برنج کهنه

در پخت برنج مسئله ی مهمی که وجود دارد میزان تازگی و کهنگی برنج است. اگر قصد داریم برنج پارساله و کهنه درست کنیم بعد از شستن برنج ، حتما باید 3 الی 4 ساعت قبل از پخت در آب ولرم همراه با نمک بخیسانیم. چرا که برنج کهنه با گذر زمان رطوبت خود را از دست می دهد در نتیجه نیاز به خیساندن بیشتری دارد تا به هنگام پخت نمام دانه های برنج شکفته و باز شود.

اما برنج تازه چون مقدار زیادی در خود رطوبت دارد باید زمان کمتری برای خیساندن آن اختصاص دهیم تا بعد از پخت کیفیت بهتری پیدا کند. (حدودا یک ساعت) اگر بیشتر از این مقدار خیس بخورد دانه های برنج به هنگام پخت به هم می چسبد و شفته می شود. توصیه میکنم مقاله چطور برنج کهنه را از برنج تازه تشخیص بدهیم؟ را مطالعه کنید.

اندازه آب برای تهیه برنج

برنج آبکش: برای هر پیمانه برنجی که خیس خورده باشد، یک پیمانه آب میریزیم. ولی یک روش معمول و راحتی که وجود دارد این است که انگشتان خود را روی سطح برنج قرار می دهیم آب باید تا دو بند انگشتمان را فرا گیرد.

برنج کته: میزان آب برای برنج کته به اندازه یک بند انگشت می باشد. هنگام خیس کردن برنج باید حتما نمک به آن اضافه شود که موقع پخت وا نرود و زیادی شکفته نشود.

روش تهیه برنج آبکش (چلو)

ابتدا برنج را تمیز کرده و دو الی سه بار آن را می شوییم تا تمیز شود. دقت کنید به هنگام شستن زیاد برنج را چنگ نزنید که به هنگام پخت برنج خرد نشود. سپس برنج را با نمک بخیسانید. برنج خیس کرده بدون نمک هنگام پخت زود شکفته می شود و برنج پس از آماده شدن نرم و خمیر می شود.

برای سفید شدن برنج می توانید از دو قاشق آبلیمو یا آب نارنج و یا ماست استفاده کنید. برای بیشتر قد کشیدن برنج از کمی روغن استفاده کنید تا هم برنج بهم نچسبد و هم حالت دون دون و مجلسی پیدا کند.

قابلمه ای که برنج داخل آن می جوشد باید جای کافی برای جوشاندن برنج داشته باشد. وقتی برنج جوش آمد زمانی برنج را آبکش می کنیم که دانه های برنج یا بند های برنج از هم باز شده یا به اصطلاح برنج شکفته شده باشد. برنج را آبکش کرده، ته دیگ را به دلخواه با روغن و ماست و زعفران آماده می کنیم و برنج را به صورت هرمی به قابلمه منتقل می کنیم. این کمک می کند که حرارت از اطراف قابلمه که برنج کمتری دارد به مرکز قابلمه و تمام محتوای برنج برسد و بخار داخل آن بپیچد تا زودتر و بهتر دم بکشد.

برای بهتر دم کشیدن با قاشق چند سوراخ بین برنج ایجاد کنید. سپس دمکنی گذاشته و اجازه دهیم تا به مدت 20 تا 30 دقیقه بپزد.

روش تهیه برنج کته

پخت کته به تجربه زیادی بستگی دارد و اساسا نوع برنج در پخت آن دخیل است. اگر بخواهبد با برنج تازه کته درست کنید ریسک شفته شدن آن بیشتر است و باید مقدار آب را کمتر بریزید. برنج های خارجی خوش پخت و همچنین برنج های کهنه برای درست کردن کته مناسب هستند. راز مهم خوب در آوردن برنج کته کم ریختن آب و ایستادن بالا سر برنج است.

ابتدا برنج خیس خورده را با یک بند انگشت آب و کمی نمک می جوشانیم. شعله را کمی بالا می آوریم تا برنج جوش بیاید. اجازه می دهیم تا آب تبخیر شود ، سپس شعله را کم کرده و دمکنی بگذارید تا به مدت 20 دقیقه برنج آماده شود. اگر میخواهید برنج کته همانند آبکش شود مقدار آب را کمتر در نظر بگیرید و اگر احساس کردید برنج کمی کال شده کمی آب روی برنج بپاشید.

فوت و فن پخت برنج

فوت و فن های کاربردی برنج

با این روش های ساده حتی کسی که تا بحال برنج درست نکرده باشد مانند حرفه ای ها برنج درست می کند. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

اگر می خواهید برنج بیشتر قد بکشد

  • به هنگام جوش آمدن برنج یک لیوان آب سرد و یا چند تکه یخ اضافه کنید تا به برنج شوک وارد شود و قد بکشد.
  • به برنج در حال جوش کمی روغن اضافه کنید تا برنج بهتر قد بکشد و دون دون شود و به هم نچسبد.

اگر می خواهید برنجتان بعد از پخت سفید شود

  • به برنج در حال جوش دو قاشق آبلیمو یا آب نارنج اضافه کنید.
  • همچنین می توانید از یک یا دو قاشق ماست استفاده کنید.

اگر برنجتان شور شد…

  • اگر قبل از پخت برنج متوجه شوری برنج شده اید میتوانید به برنج آب بیشتری اضافه کرده و اگر احساس کردید آب اضافه بود آب آن را بریزید.
  • اما اگر بعد از پخت برنج متوجه شوری شده اید چند سیب زمینی پوست کنده را لا به لای برنج بگذارید. سیب زمینی شوری را به خود جذب میکند.
  • همچنین می توانید خورشتتان را کم نمک تر درست کنید.

اگر برنجتان کم نمک شد…

  • می توانید کمی نمک را با روغن مخلوط کرده و روی برنج بریزید.
  • کمی نمک را با آب ترکیب کرده و روی برنج بریزید. این در صورتی است که برنج را حالت کال تر در نظر گرفته اید وگرنه اگر برنج حالت شل داشته داشته باشد با اضافه کردن آب بیشتر شفته میشود.
.

اگر برنجتان سوخت …

  • برای رفع بوی سوختگی برنج چند برش نان روی برنج بگذارید.
  • همچنین می توانید چند حبه قند مابین برنج قرار دهید.

اگر برنج بیش از حد معمول جوشید…

  • اگر برنجتان کمی بیشتر جوشید موقع آبکش کردن برنج، روی برنج آب سرد بریزید و سپس آن را آبکشی کنید برنج کمی خودش را جمع می کند.
  • بعد از آبکش کمی روغن روی برنج بریزید.

امیدوارم با این مقاله توانسته باشم شما را در پخت برنج ایرانی و خوب کمک کنم. بدون شک پخت و عطر برنج ایرانی زبانزد عام می باشد.

خرید برنج:

برای خرید برنج با کیفیت و ممتاز ایرانی به فروشگاه کشت لند که تنوع بسیاری در محصولات دارد مراجعه کنید.

فاطمه صالحی

من 26 سالمه. فارغ التحصیل رشته اقتصاد نظری هستم. چند سالیه که تو زمینه نویسندگی و تولید محتوا فعالیت می کنم.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    من مایلم اطلاعات سایت شما را در برنامه ام بگذارم آیا اجازه می دهید؟
    در صورت تایید من هم نان سایت شما را در منبع برنامه ام به عنوان تبلیغ می گذارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
صفحه رسمی اینستاگرام فروشگاه اینترنتی کشن لند تماس مستقیم با واتس آپ