برنج
موضوعات داغ

تفاوت برنج نیم دانه و سرلاشه

همه ما اسم برنج ” سرلاشه ” و ” لاشه ” و ” نیم دانه “را شنیده ایم و یا ممکن است از آن نیز استفاده کرده باشیم.

اما این برنج ها چه تفاوتی با هم دارند و چرا اندازه آنها با هم متفاوت است؟

به طور کلی برنج از نظر سایز و اندازه به سه دسته کلی دانه، لاشه و نیم دانه تقسیم می شود. منظور از برنج دانه برنجی است که پس از برداشت و شالیکوبی به طور کاملا سالم و عاری از هر گونه شکستگی حاصل می شود. برنج نیم دانه برنجی است که از نظر ظاهری نصف یا از نصف کمتر می باشد. برنج لاشه و سرلاشه برنجی است که از نیم دانه بزرگتر و از دانه کوچکتر باشد.

تفاوت برنج نیم دانه و سرلاشه و طارم محلی

برنج نیم دانه و سرلاشه چه تفاوتی با هم دارند؟

یکی از علت هایی که برنج کامل تبدیل به نیم دانه و لاشه می شود، ضعیف بودن نوع برنج،آفت های برنج و ناکارآمد بودن دستگاه های شالیکوبی می باشد.

برنج را پس از برداشت با استفاده از دستگاه ها خشک و سفید می کنند، سپس برنج را سورت یا الک کرده تا بتوانند برنج دانه را از نیم دانه جدا کنند. برنج نیم دانه را دوباره الک می کنند تا دانه های ریزتر آن جدا شود در نهایت برنجی که باقی می ماند، همان برنج سرلاشه و لاشه است. به باقیمانده لاشه که خیلی ریز است “شه ” گفته می شود.

تفاوت برنج لاشه با سرلاشه

برنج سرلاشه به برنجی گفته می شود که سر برنج شکسته و رفته باشد. در واقع کمی از برنج کامل کوچک تر باشد، اما برنج لاشه برنجی است که از نیمدانه بزرگتر و از سرلاشه کوچکتر باشد و درصدی هم نیمدانه در آن وجود دارد.

شباهت برنج سرلاشه، لاشه و نیم دانه طارم

برنج سرلاشه، لاشه و نیم دانه طارم در واقع همان برنج طارم بوده که در مراحل تولید برنج شکسته شده است. کیفیت این برنج ها در عطر و طعم و پخت تفاوتی با طارم دانه بلند ندارد و فقط اندازه دانه ها شکسته و ریز شده است. برنج نیم دانه و لاشه زیرمجموعه تمامی انواع برنج ها هستند، به طوری که برنج های خارجی هم می توانند نیم دانه و لاشه داشته باشند. ویزگی برنج طارم را مطالعه کنید.

برنج نیم دانه و سرلاشه دارای عطر و طعم بسیار قوی هستند، به طوری که می توان گفت عطر آن از برنج طارم دانه بلند بیشتر است. چرا که دانه های برنج پس از شکسته شدن عطر بیشتری از خود تولید می کنند.

از برنج های دسته گرم ( برنج هاشمی، برنج طارم ) که معمولا زودرس تر هستند می توان بیشتر برنج نیم دانه و لاشه تهیه کرد زیرا مقاومت آنها در زمان سفید کردن برنج در شالیکوبی ها نسبت به برنج های دسته سرد کمتر می باشد.

.

کاربرد برنج نیم دانه و لاشه

این برنج ها بخاطر قیمت مقرون به صرفه برای مصرف شخصی و روزانه خانوار بسیار عالی است. برای تهیه غذاهای ترکیبی مثل آش، شیر برنج، شله زرد، سوپ و فرنی انتخاب خوبی است. همچنین می توان این برنج را آرد کرد و از آرد برنج برای تهیه نان و شیرینی استفاده کرد.

خرید برنج نیم دانه و لاشه

برای خرید برنج نیم دانه، لاشه و سرلاشه می توانید به فروشگاه اینترنتی کشت لند مراجعه کنید. در این فروشگاه مجموعه ای از بهترین انواع برنج و متنوع را می توانید مشاهده کنید. این مجموعه ارائه دهنده مرغوب ترین برنج فریدونکنار می باشد.

امتیاز این پست

امتیاز کاربران

User Rating: 5 ( 1 votes)

فاطمه صالحی

من 26 سالمه. فارغ التحصیل رشته اقتصاد نظری هستم. چند سالیه که تو زمینه نویسندگی و تولید محتوا فعالیت می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
صفحه رسمی اینستاگرام فروشگاه اینترنتی کشن لند تماس مستقیم با واتس آپ