برنجبرنج شیرودی

چرا برنج شیرودی پر فروش است؟

برنج استخوانی شیرودی یا برنج شیرودی، که از انواع برنج پرمحصول می باشد، برنجی است که در نواحی شمالی کشور کشت می شود، که بازده بسیار خوبی دارد .در هر شاخه این برنج چندین خوشه و درهر خوشه هزاران دانه نهفته است. به همین دلیل یک برنج پرمحصول و خوب شناخته میشود.

ویژگی کوتاه از برنج شیرودی:

برنج شیرودی دارای دانه های بلند و کشیده است و بعد از پخت کیفیت مطلوب و خوبی دارد، اما عطر و رایحه کمتری نسبت به برنج طارم دارد. خصوصیات و ویژگی کامل برنج شیرودی را هم مطالعه کنید.
این برنج معمولا برای مجالس و مهمانی، رستوران ها و ارگان های دولتی و مصرف خانوار مورد استفاده قرار می گیرد.

علت تقاضای بالای برنج شیرودی چیست؟

برنج شیرودی به علت ویژگی های زیر میزان تقاضا و فروش خود را افزایش داده و هر ساله  سطح زیر کشت این محصول توسط کشاورزان افزایش پیدا می کند.

پرمحصول بودن برنج شیرودی:

همانطور که گفتیم برنج شیرودی جز برنج های پر محصول می باشد و فراوانی آن زیاد است. همچنین این برنج به دلیل دارا بودن ساقه های باریک از هر گونه آفات و کرم ساقه خوار در امان می باشد و این امر موجب گردیده که نیاز به سم را در فرآیند کاشت و داشت به حداقل ممکن برساند و محصول نهایی بدون آسیب و کاستی بهره برداری شود. در نتیجه حجم بیشتری از محصول دست کشاورز را می گیرد.

کیفیت خوب برنج شیرودی:

از آنجاييكه كيفيت ارقام پر محصول برنج شيرودي و فجر نزديك به رقم بومي طارم محلي و متناسب با ذائقه مردم بوده و قيمت آن نيز به نسبت پائين تر است، بازار خريد و فروش آن نيز همواره وجود دارد. این برنج دارای پخت و کیفیت عالی و مطلوب است و بعد از پخت به خوبی قد می کشد، اما عطر و بوی قوی مانند برنج طارم را ندارد.

در واقع مردم به جای خرید برنج های وارادتی بی کیفیت مثل برنج هندی و پاکستانی برنج شیرودی را که حاصل شالیزارهای شمال کشور است را با اطمینان خاطر خریداری می کنند. که این امر هم به تولید و اقتصاد کشور کمک می کند و هم یک برنج خوب و ایرانی به دست مصرف کننده می رسد.

قیمت مناسب برنج شیرودی:

برنج شیرودی بخاطر ویژگی پر بار و پر محصول بودن خود، میزان فراوانی را افزایش داده و منجر به قیمت مناسب این برنج شده است. یکی از دلایل قیمت پایین این برنج نسبت به سایر برنج های دیگر عطر و بوی ضعیف آن است.

با توجه به افزایش عمومی قیمت ها ، قیمت برنج شیرودی نسبت به برنج هاشمی و طارم و صدری قدری مناسب تر است و در مقابل برنج های خارجی یک سر گردن بالاتر می باشد.

خرید زیاد برنج توسط افراد سودجو:

یکی از مواردی که تقاضای برنج شیرودی را افزایش می دهد، خریدهای زیاد برنج شیرودی توسط افراد سودجو و ترکیب آن با برنج های دیگر است تا سود بیشتری نصیب خود کنند. تشخیص این امر برای افراد معمولی سخت و دشوار است. اما با یک ترفند می توانید به راحتی به این موضوع پی ببرید.

  • 10 دانه برنج خام را کنار هم قرار دهید. برنج ها باید هم قد و اندازه باشند. در صورتی که مشاهده کردید اندازه دانه ها غیر طبیعی است برنج با برنج های دیگر ترکیب شده و تقلبی می باشد.

حالا چرا سود جویان برنج ها را با هم مخلوط می کنند؟

برای مثال برنج هاشمی به قیمت ۱۵۰۰۰ تومان در بازار فروخته می شود و برنج شیرودی ۱۱۰۰۰ تومان فروخته می شود حال اگر در یک کیسه ۲۰ کیلویی ۷۰ در صد برنج شیرودی و ۳۰ درصد برنج هاشمی باشد و اگر این برنج را به قیمت ۱۵۰۰۰ تومان بفروشند ۵۶۰۰۰ تومان در یک کیسه ۲۰ کیلویی به جیب میزنند.

برنج شیرودی ، برنج به صرفه و اقتصادی

میزان تولید برنج شیرودی در مازندران:

مازندران با تولید سالانه حدود یک میلیون تن ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند.ارقام ‘ شيرودي’ ، ‘ فجر ‘ و ‘ ندا’ از رقم هاي پر محصول برنج در مازندران است كه مورد استقبال شاليكاران قرار گرفته است.

عملکرد برنج رقم شیرودی و فجر به عنوان کشت قالب در کشت ارقام پر محصول در هر هکتار 7 تن شلتوک است و برای رقم ندا هم به 8 تا 8.5 تن می‌رسد و میزان عملکرد ارقام سنتی مانند طارم محلی و هاشمی حدود 5 تن شلتوک است.

طول دوره رشد ارقام پرمحصول مثل شیرودی بر اساس اعلام کارشناسان حدود ۲۵ تا ۳۵ روز بیشتر از ارقام محلی است و به همین دلیل هم نیاز به آب آنها هم سه هزار متر مکعب در هر هکتار بیشتر است.
میزان آب مصرفی اراضی شالیزاری به ازای هر هکتار به طور میانگین در ارقام محلی 8 تا ۹ هزار مترمکعب است ولی در ارقام پر محصول تا ۱۲ هزار متر مکعب می‌ باشد.

امسال سطح زیر کشت ارقام پر محصول تا ۶۰ هزار هکتار رسیده است که با توجه به میانگین تولید هفت تن شالی در هکتار در کشت ارقام پر محصول کیفی، تولید ۲۱۰ هزار تن شالی بیشتر از سال گذشته پیش بینی می‌شود.

.

و اما مشکل بزرگی که کشاورزان با آن روبرو هستند:

از آنجاييكه قيمت برنج هاي وارداتي خارجي به نسبت قيمت برنج هاي ارقام پر محصول پائين تر است ،اگر واردات برنج خارجي به ويژه در زمان برداشت كنترل نشود، فروش اين ارقام مشكل ساز مي شود. و کشاورز قادر به فروش محصول خود نخواهد بود و تمام زحماتی که طی پروسه کاشت و داشت و برداشت برنج کشیده بی حاصل می شود..

جلوگيري از واردات بي رويه برنج در 2 سال اخير به كشور و قيمت مناسب ارقام پر محصول شيرودي و فجر ، سبب شد تا شاليكاران به كشت اين ارقام رغبت نشان بدهند. اما واردات اخیر برنج خارجی، کشاورزان را نگران و فروش محصولاتشان را برایشان سخت کرده است.

مشکل دیگری که بر سر راه کشاورزان وجود دارد این است که در زمين هاي ارقام پر محصول برداشت رتون ( پرورش دوباره ساقه شالي ) در مقايسه با كشت رقم طارم امکان پذیر نیست ، اما از آنجاييكه اگر كشت دانه روغني كلزا و علوفه مورد حمايت جدي دولت قراربگیرد، کشاورزان میتوانند از زمين در اين زمينه بهره برداري نمایند.

خرید برنج شیرودی:

از آنجایی که برنج شیرودی یک محصول مصرفی و مشتری پسند به حساب می آید چه بهتر که این محصول از جای مطمئن خریداری شود. در فروشگاه کشت لند با اطمینان خاطر میتوانید تمامی محصولات را با ضمانت کالا خریداری کنید. محصولات برنج شیرودی در زیر مشاهده کنید.

فاطمه صالحی

من 26 سالمه. فارغ التحصیل رشته اقتصاد نظری هستم. چند سالیه که تو زمینه نویسندگی و تولید محتوا فعالیت می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
صفحه رسمی اینستاگرام فروشگاه اینترنتی کشن لند تماس مستقیم با واتس آپ