برنج

آیا برنج تاریخ انقضا دارد؟ تاریخ تولید/ مصرف/ انقضا

برنج یکی از غلاتی است که حداقل یکبار در وعده غذایی ما ایرانیان جای دارد. اصولا برای راحتی بیشتر سعی می شود برنج به مقدار بالا و برای مصرف طولانی مدت تهیه شود. لذا برای سالم ماندن طولانی برنج باید از روش های صحیح نگهداری برنج استفاده کنیم.

اما آیا برنج تاریخ انقضا دارد؟و می توان تا هر زمان که خواست آن را نگه داشته و مصرف نمود؟ آیا تاریخ انقضا برنج سفید و قهوه ای متفاوت است؟ در ادامه قصد داریم در رابطه با این موضوع بیشتر صحبت کنیم.

تاریخ تولید، تاریخ مصرف و تاریخ انقضا برنج

برای برنج ایرانی سه تاریخ در نظر گرفته شده است: تاریخ تولید، تاریخ مصرف و تاریخ انقضا

تاریخ تولید برنج ایرانی:

شروع کاشت برنج در فصل بهار می باشد و زمان برداشت آن اواخر مرداد است. بعد از برداشت برنج اول ، شروع به کاشت برنج کشت دوم می کنند که محصول نهایی در آبان ماه برداشت می گردد.

دراین مقاله می توانید تفاوت برنج کشت اول و برنج کشت دوم را مطالعه نمایید.

تاریخ مصرف برنج ایرانی:

بعد از برداشت برنج، به دلیل اینکه برنج مقداری رطوبت در خود دارد بعد از پخت به خوبی نمی جوشد و شفته می شود. حدودا یک ماه زمان نیاز است تا برنج کمی از حالت تازگی خارج شود و پخت مطلوب تری داشته باشد.

در مقاله چطور برنج کهنه را از برنج تازه تشخیص دهیم؟ راه های تشخیص برنج تازه از برنج کهنه به خوبی بررسی شده است.

تاریخ انقضای برنج ایرانی:

بسیاری افراد بر این باورند که برنج هیچ تاریخ مصرفی ندارد اما باید گفت که این چنین نیست. برنج هم مانند سایر مواد خوراکی دارای تاریخ تولید و انقضا است. تاریخ انقضا برنج ها با هم متفاوت است و با توجه به زمان تولید و نحوه نگهداری آن می تواند طولانی تر باشد.

تاریخ انقضا برنج سفید:

اگر برنج در شرایط استاندارد نگهداری شود مانند دیگر غلات عملا یک تاریخ مصرف بهینه طولانی دارد و بیشتر از یک سال هم می تواند ماندگاری داشته باشد.

تاریخ انقضا برنج قهوه ای:

تاریخ انقضاء برنج قهوه ای خیلی زودتر از برنج سفید است. تاریخ مصرف برنج قهوه ای که در دمای محیط نگهداری می شود بین ۶ تا ۸ ماه است. برنج قهوه ای که از تاریخ انقضای آن بگذرد، بوی نامطبوعی دارد، شپشک می زند و حتی ممکن است دانه برنج روغنی شود. در این صورت مصرف این برنج ممنوع است.

تاریخ انقضا برنج پخته شده:

افرادی که مشغله زیادی دارند برنج را در حجم بالا پخته و در طی چندین روز مصرف می کنند. توصیه می شود برنج به صورت تازه و در همان روز پخته و مصرف شود. اما می توان برنج را تا سه روز در یخچال نگهداری و مصرف کرد.

اما بیشتر از این زمان در برنج باکتری مضری رشد می کند که موجب اسهال و استفراغ و… می شود.

روش تشخیص برنج سالم از برنج فاسد شده:

  • برنجی که سالم است عطر و بوی خوبی دارد چه به صورت خام و چه به صورت پخته ولی برنج فاسد شده بوی نامطبوعی دارد.
  • برنج فاسد شده به راحتی خرد می شود و می شکند. با فشار دادن مقداری برنج با دست می توان در رابطه با فاسد بودن برنج تشخیص داد.
  • برنج تازه و سالم رنگ شفاف و کرمی دارد، در صورتیکه برنج کهنه و قدیمی رنگ تیره ای دارد.
  • برنج کهنه و فاسد شده در معرض حمله حشرات قرار می گیرد و به راحتی و شپشک و کرم می زند.
  • در مورد برنج پخته بوی بد یا بدون بو بودن اولین علامت خراب شدن برنج پخته است. نشانه دیگر لزج شدن بافت آن می باشد. همچنین به محض مشاهده تغییر رنگ یا کپک روی سطح برنج آن را دور بریزید.

سخن پایانی…

در این مقاله سعی شد تا شما را با تاریخ تولید و انقضای برنج آشنا کنیم. و به راحتی بتوانید برنج سالم را از برنج فاسدشده تشخیص دهید و از عوارض مصرف برنج فاسد شده در امان باشید.

برای دریافت لیست قیمت روز برنج ( عمده و خرده) می توانید از طریق کارشناسان فروشگاه کشت لند در ارتباط باشید.

فاطمه صالحی

من 26 سالمه. فارغ التحصیل رشته اقتصاد نظری هستم. چند سالیه که تو زمینه نویسندگی و تولید محتوا فعالیت می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
صفحه رسمی اینستاگرام فروشگاه اینترنتی کشن لند تماس مستقیم با واتس آپ