برنج هاشمیتغذیه سالم

برنج هاشمی چیست؟ خصوصیات و ویژگی های آن

برنج هاشمی از بهترین و برترین برنج خوب و خوش پخت ایرانی است. برنجی که بعد از پخت عطر و بویش در کوچه پس کوچه ها میپیچد. به دلیل کیفیت مطلوب، امروزه مقدار زیادی از تولید کشور به این محصول اختصاص دارد و حتی توانسته علاوه بر داخل ایران، در سراسر دنیا مشتریان خاص و بالقوه خود را پیدا کند.

علت نام گذاری برنج هاشمی چیست؟

یوسف هاشمی ، کشاورزی که در گیلان سرسبز زندگی می کند، در سال ۱۳۶۴ متوجه چند خوشه برنج در شالیزارش شد . این خوشه ها، با دیگر خوشه های برنج متفاوت بودند. آنها بلندتر از خوشه های برنج بی نام بودند و ساقه باریک تری هم داشتندیوسف هاشمی ، این خوشه ها را جمع آوری کرد و در سال بعد ، با آغاز فصل بهار، خزانه جداگانه ای برای آنها در نظر گرفت. آنها را نشا کرد و در فصل برداشت هم ، جداگانه ، آنها را درو نمود.

او این شلتوک ها را به شالی کوبی روستای چاپارخانه برد. مدیر کارخانه با دیدن برنج هاشمی متوجه شد که این برنج با بقیه برنج هایی که کشاورزان دیگر می آورند، تفاوت دارد. از یوسف هاشمی پرسید که نام این برنج چیست؟ یوسف هاشمی پاسخ داد که نامی برای آن نگذاشته ام. مدیر کارخانه، نام آن را برنج هاشمی گذاشت.

برنج هاشمی چه ویژگی هایی دارد؟

بطور کلی برنج هاشمی را میتوان جزو خوشپخت ترین برنج های ایرانی قرار داد. شکل ظاهری دانه ها، بلند و قلمی و رنگ آن سفید مایل به کرم است. خوشه های این برنج بلندتر و کشیده تر از سایر برنج هاست. این برنج ها بعد از پخت به خوبی قد میکشند و ری میکنند و عطر و بوی بی نظیری دارند. برنج هاشمی مدت ها بعد از پخت نرم می ماند.

انواع برنج هاشمی

انواع برنج هاشمی

به طور کلی برنج هاشمی دو نوع دارد: برنج هاشمی دسته سرد و برنج هاشمی دسته گرم
منظور از سرد بودن برنج هاشمی،سرد بودن در طبع و مزاج نیست. بلکه منظور آن است که نوع سرد برنج هاشمی، یک هفته تا 10 روز دیرتر از نوع گرم آن می رسد و قابل برداشت است. به گفته آقای یوسف هاشمی (کاشف برنج هاشمی)، نوع سرد برنج هاشمی بهتر از نوع گرم آن است.

دسته بندی دیگری از برنج هاشمی وجود دارد که به نحوه تولید و استخراج در کارخانه ها بر میگرد که شامل:

  • برنج عطری هاشمی: این برنج به صورت کلی در کارخانه ها پوست گیری می‌شود و برنج سفید تولید شده از این حالت برنج عطری هاشمی نام دارد.
  • برنج قهوه‌ای هاشمی: در این حالت برنج هاشمی را قبل از پوست گیری حرارت می‌دهند و مواد مقوی در پوسته شلتوک برنج به مغز آن تزریق می‌شود و برنج رنگ قهوه‌ای به خود می‌گیرد. در واقع پوسته برنج از آن جدا نمی شود.
  • برنج دودی هاشمی: در این حالت برنج هاشمی را با شیوه دودی کردن تولید می‌کنند و در این حالت به آن برنج دودی هاشمی می‌گویند. در رابطه با برنج دودی هاشمی می توانید هر آنچه باید در مورد برنج دودی بدانیم را مطالعه کنید.

برنج هاشمی در چه زمین هایی کشت می شود؟

برنج هاشمی بیشتر در زمین هایی که خاک آن ها سرشار از مواد مغذی و معدنی است رشد می کند. خاکی که می تواند پاسخگوی رشد این رقم برنج باشد. برای مثال مناطق مرکزی استان گیلان که در اطراف مرداب انزلی قرار دارند به دلیل شرایط آب و هوایی خاص و خاک حاصلخیز، بهترین منطقه برای کشت برنج هاشمی است. 

در واقع اگر این شرایط مهیا نشود برنج در فرایند رشد خود، خم می شود و ساقه های آن روی زمین می افتد. به این حالت  اصطلاحا گفته می شود که ساقه برنج ، خوابیده  یا افتاده است. مسئله ای که جز دغدغه اصلی کشاورزان زحمت کش است و ممکن است آنها را متحمل هزینه های سنگین به هنگام برداشت محصول کند.

چرا برنج هاشمی به سم زدایی کمتر نیاز دارد؟

یکی از آفت های معمول برنج که در شمال کشور رایج است، آفت کرم ساقه خوار برنج می باشد. کرم ساقه خوار معمولا برای زندگی خود به دنبال ساقه های برنجی است که عرض بیشتری داشته باشند و به عبارتی پهن باشند. اما برنج هاشمی از این نظر دارای ساقه ی باریک تری است و امکان رشد کرم ساقه خوار در آن کمتر است. در نتیجه در فرایند نگهداری این نوع برنج نیاز به سموم کمتری در هر هکتار آن خواهد بود و در نتیجه برنج سالم تری خواهیم داشت.

پخت برنج هاشمی

روش پخت برنج هاشمی

برای تهیه یک برنج ایرانی باید علاوه بر داشتن حوصله، تجربه کافی نیز داشته باشید تا نتیجه کار دلچسب باشد. برنج هاشمی را می توان به دو روش معمول و معروف طبخ کرد. روش کته و روش آبکش

پخت برنج هاشمی به روش کته: برنج را با آب ولرم یا سرد بشوئید. به هنگام شستن برنج را چنگ نزنید چراکه چنگ زدن به برنج و محکم شستن آن باعث خرد شدن آن می‌شود. بعد آب و برنج و نمک را مخلوط کرده، در قابلمه را بگذارید و دو ساعت به آن استراحت بدهید.بعد بگذارید روی حرارت زیاد به محض جوشیدن حرارت را کم کنید تا به آرامی جوشیده و پخته بشود. درانتها تست کنید و بعد از پختن دم کنید.

پخت برنج هاشمی به روش آبکش: در روش آبکش بعد از شستن برنج و خیساندن آن با آب و نمک قابلمه را روی شعله گاز قرار دهید. دقت کنید مقدار آب باید تا جایی باشد که وقتی انگشتان خود را روی برنج می گذارید تا سه بند انگشتتان را آب فرا گرفته باشد. قابلمه ای که برنج در آن میجوشد باید جای کافی برای جوشاندن برنج داشته باشد.

میتوان در آب در حال جوش کمی روغن ( یک قاشق ) استفاده کرد تا برنج بهتر قد بکشد و بهم نچسبد و دانه دانه شود. همچنین می توانید برای سفید شدن برنج مقداری آبلیمو یا آب نارنج به آن اضافه کنید. برای آنکه از زمان آبکش کردن برنج مطمئن شوید، یک دانه برنج در حال جوش را بردارید و بین دو انگشتتان له کنید یا داخل دهانتان بگذارید، مغز دانه برنج نباید سفت، زبر و خشک باشد. در این صورت برنج را آبکش کنید. ته دیگ مورد نظر را آماده کرده و برنج را به صورت هرمی به قابلمه منتقل کنید و دمکنی گذاشته و حدودا 30 تا 45 دقیقه زمان پخت بدهید.

خرید برنج هاشمی

از طریق سایت های اینترنتی نیز می توان انواع برنج را تهیه کرد وو خرید اینترنتی برای افرادی که مشغله کاری زیادی دارند و فرصت کافی برای حضور در مراکز فروش برنج دارند، می تواند سریع ترین راه باشد.از این رو فروشگاه کشت لند برای رفاه حال شما مجموعه ای از مرغوب ترین برنج ها در اختیار شما عزیزان قرار داده است.

امتیاز این پست

امتیاز کاربران

User Rating: 3.74 ( 4 votes)

فاطمه صالحی

من 26 سالمه. فارغ التحصیل رشته اقتصاد نظری هستم. چند سالیه که تو زمینه نویسندگی و تولید محتوا فعالیت می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
صفحه رسمی اینستاگرام فروشگاه اینترنتی کشن لند تماس مستقیم با واتس آپ