برنجبرنج طارم

تفاوت برنج کشت اول و برنج کشت دوم

سوال مهمی که شاید ذهن خیلی از افراد رو درگیر کرده باشه تفاوت برنج کشت اول و کشت دوم می باشد. فرض کنید برای خرید وارد مغازه برنج فروشی میشوید ممکن است با یک نوع برنج ایرانی مواجه شوید که هم کشت اول دارد و هم کشت دوم که قیمت های متفاوتی هم دارند، اینجاست که در انتخاب برنج سردرگم می شوید.

کسب اطلاعات و آگاه شدن پیرامون این موضوع می تواند ما را در انتخاب یک برنج ایرانی باکیفیت کمک کند. در این مقاله با هم ویژگی ها معایب و مزایای برنج کشت اول و کشت دوم و برنج دونوج را بررسی میکنیم.

برنج کشت اول چیست؟

کشت اول برنج در تمام استان ها از فروردین ماه آغاز شده و نهایتا در مرداد ماه برداشت می شود. کشت اول دارای یکسری مراحل می باشد که با کشت دوم مشترک است که شامل آماده سازی بذر، تهیه خزانه، آماده سازی زمین، پاشیدن بذر ها در خزانه، نشا، وجین، سم پاشی و برداشت برنج می شود.

سالهاست که در اکثر شهرهای شمالی بویژه شهرستان فریدونکنار و حومه آن، کشاورزان پس از برداشت کشت اول به سرعت اقدام به آماده سازی زمین و نشا مجدد برنج می پردازند که بذرهای آن را از یک ماه قبل آماده کرده اند.

برنج کشت اول چه مزایایی دارد؟

  1. عطروطعم خوب
  2. استفاده مناسب از کودهای کشاورزی
  3. بهره‌برداری آسان نسبت به برنج کشت دوم
  4. پخت مناسب در هنگام طبخ

تمامی این ویژگی ها منوط می‌شود به فنی بودن کشاورز برای کشت و برداشت برنج که تأثیر مستقیم بر روند آماده‌سازی آن دارد و خاک باید بستری مناسب برای کشاورزی باشد تا برنج خوب و پرمحصول و باکیفیت به عمل بیاید.

برنج کشت دوم چیست؟

بعد از برداشت برنج کشت اول که عموماً در ماه مرداد انجام می شود، زمین مجدد شخم زده می‌شود و بذرهای که از قبل در خزانه آماده‌شده است برای کشت وارد زمین اصلی می‌شود.تقریبا همان مراحلی که برای برنج کشت اول به کار برده شده بود، برای برنج کشت دوم نیز طی می شود.

این روش کشت بیشتر در مازندران به‌ ویژه شهرستان فریدونکنار به دلیل فراوانی آب مرسوم است، زیرا برنج کشت دوم به آب بیشتری برای رشد بهتر نیاز دارد.

نگهداری این برنج در ابتدا به آب بیشتری نیاز دارد، چرا که نشای آن در اوج گرمای مرداد ماه انجام می شود و بخار سطحی آب در این زمان بسیار زیاد است. برداشت برنج کشت دوم در آبان ماه انجام می شود.

برنج کشت اول چه تفاوتی با برنج کشت دوم دارد؟

مسلما برنج کشت اول و برنج کشت دوم هم در کیفیت و هم در پخت و عطر و طعم تفاوت هایی با هم دارند که در زیر به آنها اشاره شده است.

1) کیفیت بالای برنج کشت دوم:

برنج کشت دوم، از ساقه ی ترمیم شده ی برنج کشت اول به دست آمده است. این امر در برخی از مناطق و زمین های کشاورزی امکان پذیر است. از این رو مقدار محصول در برنج کشت دوم کمتر از برنج کشت اول می باشد. از طرفی برای بازدهی بیشتر زمین، گاهی کشاورزان به زمین کود اضافه می کنند و همین امر در کیفیت برنج کشت دوم تاثیر گذار خواهد بود.

2) عطر بی نظیر برنج کشت دوم:

برنج کشت دوم عطر بهتری نسبت به برنج کشت اول دارد و خوش‌پخت‌تر است. بعضی‌ها علت بهتر بودن برنج کشت دوم را به خنکی هوای پاییز و زاویه تابش خورشید ربط می‌دهند. همچنین به دلیل اینکه فاصله آخرین سم پاشی کشت دوم تا برداشت آن، زمان بیشتری نسبت به کشت اول به طول می انجامد در نتیجه برنج سالمتری از این حیث شمرده می شود.

3) رقم برنج کشت دوم:

در کشت دوم اغلب از برنج های متفاوت با کشت اول مانند رقم پر محصول برنج بینام که نسبت به سرمای پاییزی نیز مقاومتر است و عطر و بوی بهتری نسبت به سایر ارقام پر محصول دارد، استفاده می شود. اما این شامل همه زمین ها نمی شود و بسیاری از کشاورزان نیز از برنج طارم محلی یا برنج هاشمی استفاده می کنند.

4) قیمت برنج کشت دوم:

باید گفت که دانه‌های برنج کشت دوم نسبت به برنج کشت اول درشت‌تر هستند.همچنین قیمت برنج کشت دوم در مقایسه با مدل مشابه کشت اول آن اندکی بیشتر است.

اسامی برنج کشت دوم، طارم بینام و امرالهی می‌باشد.

برنج دونوج یا راتون چیست؟

برنج دونوج همان برنج کشت دوم است که به زبان محلی مازندرانی ها دنوج و به زبان محلی گیلانی ها راتون گفته می شود.

برخی از کشاورزان بعد از برداشت اول ساقه‌های ایستاده برنج را تا سطح زمین خم می‌کنند و با آبیاری زمین سبب می‌شوند مجدد ریشه‌های برنج جوانه بزند.
در صورت نگهداری مناسب و استفاده از کود در این روش کشت محصول چین دوم یا دونوج بیشتر می‌شود.

خرید برنج:

در روزهای کرونایی خرید اینترنتی بهترین و سریع ترین انتخاب برای همه است. مجموعه کشت لند با رعایت مسایل بهداشتی در تمامی مراحل به سلامت و بهداشت شما عزیزان توجه کرده و برنج فریدونکنار ا را با بالاترین کیفبت در بسته بندی به دست هموطنان عزیز در سراسر کشور ارسال می کند.

در قسمت زیر میتوانید محصولات برنج کشت اول و برنج کشت دوم را مشاهده کنید.

امتیاز این پست

امتیاز کاربران

User Rating: Be the first one !

فاطمه صالحی

من 26 سالمه. فارغ التحصیل رشته اقتصاد نظری هستم. چند سالیه که تو زمینه نویسندگی و تولید محتوا فعالیت می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
صفحه رسمی اینستاگرام فروشگاه اینترنتی کشن لند تماس مستقیم با واتس آپ