برنجتغذیه سالم

آیا شپشک برنج برای سلامتی انسان مضر است؟

همه ما شاید برای یک بار هم که شده با جانور موزی بنام شپشک روبرو شده ایم. این موجود ریز آزاردهنده علاقه ی وافری به برنج و غلات و ماکارونی و … دارد. شپشک ها از خود برنج ایجاد می شوند. نگهداری در جای نامناسب مهمترین علت بروز ایجاد شپشک است.

با رعایت نکات اصولی و کاربردی در نگهداری برنج هم برنج و هم سایر مواد خوراکی ها را از دست شپشک نجات می دهید. اما آیا شپشک برنج برای سلامتی انسان مضر است؟ نمیتوان برنج شپشک زده را مصرف کرد؟ باید آن را دور ریخت؟؟ تا آخر مقاله همراه باشید تا پاسخ را پیدا کنید.

آیا شپشک ناقل بیماری است؟

عده ای تصور میکنند برنج شپشک زده قابل استفاده نیست و خوردن آن باعث بیماری می شود و باید آن را دور ریخت. اما باید گفت که شپشک برنج به صورت مستقیم برای انسان خطری ندارد و ناقل بیماری نیست ولی مشکلاتی را برای سایر غلات و خوراکی ها در خانه ایجاد می کند. در پایین بخشی از ضررهای ناشی از شپشک برنج آورده شده است.

مضرات شپشک برنج

در زیر 3 مورد از ضررهای شپشک برنج آورده شده است.

پودر شدن برنج:

اولین ضرری که شپشک به برنج وارد می کند پودر کردن و از بین بردن دانه های برنج است. شپشک بوسیله سر خرطومی خود برنج را سوراخ کرده و تخم گذاری میکند. بعد از مدتی تخم ها به لارو تبدیل می شوند. لارو ها برای تغذیه از برنج استفاده کرده و در نهایت دانه های برنج را نیست و نابود می کنند.

این معذل و مشکل برای حجم گسترده برنج به خصوص در سوله های بزرگ هزینه های گزافی را در برخواهد داشت.

ظاهر زشت و ناخوشایند:

طبیعتا هیچ کسی دوست ندارد در برنجی که خریداری کرده، شپشک ببیند. در واقع انتظار یک برنج سالم و با کیفیت و عاری از حشرات را دارد. هر چند شپشک با شستشوی آب از بین می رود ولی آن حس خوب را به مصرف کننده منتقل نمیکند. بدتر اینکه اگر برنج شپشک زده را بدون الک کردن مصرف کنید ممکن است لارو ها همچنان در برنج باقی بمانند. و به هنگام مصرف و پخت برنج با صحنه ناخوشایندی روبرو شوید. پس با دقت برنج را الک و تمیز کنید.

حمله به سایر مواد خوراکی:

به طور کلی شپشک به مواد خوراکی مانند گندم، جو، ماکارونی، رشته سوپ و برنج سرایت پیدا میکند. اگر شپشک به خوبی کنترل و مدیریت نشود به این مواد غذایی راه پیدا کرده و آنها را از بین می برد. و ضرر اقتصادی بر شما تحمیل می کند.

چطور از برنج نگهداری کنیم تا شپشک نیفتد؟

اول از همه گونی های برنج را در جای خشک و خنک و به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. گونی ها را بر روی زمین یا دیوار تکیه ندهید تا هوا به داخل برنج جریان داشته باشد و رطوبت نگیرد تا عرق نکند.

همچنین لابه لای برنج را قرص سیر، نمک ، برگ بو، چوب زردچوبه و … قرار دهید چراکه شپشک از بوی تند این مواد بیزار است و هرگز به سراغ برنج نمی آید. می توانید مطلب کامل تر را در زمینه نگهداری صحیح برنج مطالعه کنید.

اگر برنجمان شپشک افتاد چیکار کنیم؟

برنج را روی پارچه یا سینی پهن کرده و 3 الی 4 ساعت در مقابل نور خورشید قرار دهید تا شپشک ها خارج شوند. اگر شپشک برنج زیاد است این کار را به مدت دو الی سه روز انجام دهید. دقت کنید که هیچ گونه باد یا رطوبتی نباید با برنج تماس داشته باشد.

بعد از اینکه برنج عاری از شپشک شد، برنج را جمع کرده و الک میکنیم تا لارو ها از برنج سالم جدا شود. و برنج را به ظرف پلاستیکی که حاوی درب محکم است منتقل میکنیم و در بین برنج سیر یا برگ بو و … قرار می دهیم. این نکته را در نظر داشته باشید که سیر هر ماه باید تعویض بشود و سیر جدیدی جایگزین آن شود وگرنه سیر گندیده و بوگرفته خود عامل ایجاد حشرات است.

فاطمه صالحی

من 26 سالمه. فارغ التحصیل رشته اقتصاد نظری هستم. چند سالیه که تو زمینه نویسندگی و تولید محتوا فعالیت می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
صفحه رسمی اینستاگرام فروشگاه اینترنتی کشن لند تماس مستقیم با واتس آپ