برنج فجر
موضوعات داغ

خصوصیات و ویژگی های برنج فجر

برنج فجر که در دسته بندی انواع برنج پر محصول قرار می‌گیرد،هر ساله برای کشاورزان محصول پر باری به ارمغان می‌آورد و جزو برنج های دسته سرد محسوب می‌شود. این محصول در واقع یک نوع برنج اصلاح‌ نژاد شده می‌باشد که حاصل پژوهش‌های محققین و ایجاد تغییرات ژنتیکی بر روی برنج‌های با کیفیت ایرانی بوده و در راستای بهره‌وری بیشتر نسبت به برنج محلی تولید شده است. برنج فجر بیشتر در استان گیلان تولید می‌شود اما کشاورزان مازندران به ویژه شهرستان آمل و فریدونکنار نیز تا حدودی نسبت به تولید آن مشغول هستند.

ویژگی های ظاهری برنج فجر

رنگ این برنج سفید کدر و ظاهر این برنج شبیه خنجر و شمشیر است که از سمت انتهای آن تا سر برنج به آرامی باریک می شود و یک طرف آن نیز دارای کمی فرو رفتگی است. طول دانه خام آن در حدود 8 میلی متر است. طول دانه پخته برنج فجر نیز به 10.3 میلی متر می رسد و عرض آن 1.9 میلی متر می باشد.

ویژگی های کیفی برنج فجر

برنج فجر با طول دوره رشد 130 روز از بذرپاشی تا برداشت همانند رقم خزر میان رس بوده و از نظر کیفیت پخت، مقدار آمیلوز، درجه حرارت ژلاتینه شدن، غلظت ژل و همچنین شکل ظاهری دانه در مقایسه با ارقام خزر و دشت بسیار مطلوب است.کیفیت برنج در سطح متوسط ارزیابی شده و از آن می توان در تهیه پلو و غذاهای ترکیبی مانند حلیم یا شله زرد استفاده نمود. این محصول یکی دیگر از برنج‌ های پرطرفدار ایرانی است که به دلیل پخت خوب ،قد کشیدن و ری کردن عالی آن، بیشتر در رستوران‌ها و شرکت ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برنج فجر فریدونکنار

میزان عطر و بوی برنج فجر چقدر است؟

در هنگام خرید برنج یکی از فاکتورهای مهمی که به آن توجه می کنیم عطر برنج است. به طور کلی می توان گفت برنج های پر محصول عطر و بوی کمتری نسبت به سایر ارقام برنج دارند و نمیتوان آن را در دسته بندی برنج عطری هم قرار داد. در ابتدای ایجاد برنج های فجر، علی‌رغم خاصیت پرمحصول بودن، طعم دار نبود و این نقطه ضعف منجر شده بود که از سوی مشتریان با استقبال زیادی روبرو نگردد.
تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته، در نهایت تا میزانی این مشکل را برطرف نمود. به صورتی که در حال حاضر، برنج فجر پس از گذشتن از تایم برداشت، کمی عطر و طعم می گیرد و بویی مانند به برنج خوش‌عطر طارم از آن بلند می شود.

زمان کاشت و برداشت برنج فجر

بهترین زمان بذرپاشی و نشاکاری به ترتیب دهه دوم فروردین و دهه سوم اردیبهشت است. و نهایتا برنج فجر در مرداد ماه هر سال برداشت می شود. لازم به ذکر است از برنج فجر به دلیل دیررس بودن نمیتوان در کشت دوم از آن برداشت کرد.

نکات مهم در ارتباط با برنج فجر

مطالعات نشان داد که رقم فجر از پایداری تقریبا یکنواختی در مناطق مختلف استان مازندران برخوردار بوده است. برنج فجر همانند برنج دشت و خزر در مقابل بیماری بلاست مقاوم بوده اما نسبت به بیماری سوختگی غلاف کمی حساس می باشد
نکته قابل دکر این است که کلیه ارقام برنج به خصوص ارقام پرمحصول در صورتی که در زمین آلوده کاشته شوند یا به طور مصنوعی آلوده شوند، به بیماری سوختگی غلاف مبتلا می شوند.

همچنین در طول دوره کشت آفاتی مانند کرم ساقه‌خوار و برگ‌خوار برنج، می توانند مشکلاتی را ایجاد کنند که پایش مداوم و کنترل دقیق می‌تواند از این مشکل جلوگیری نماید.
برنج فجرمقاوم به ورس یا خوابیدگی بوده و میانگین ارتفاع آن 108 سانتی متر است که برای برداشت با کمباین یا دروگر نیز مناسب می باشد.

کیفیت برنج فجر

نحوه پخت برنج فجر به روش آبکش

برنج فجر را با استفاده از آب و نمک ۲ الی ۳ ساعت خیس کنید. قابلمه ای مناسب با توجه به حجم برنج انتخاب کنید و دو سوم قابلمه را با آب پر کنید و منتظر بمانید تا به آب جوش بیاد در گام بعد برنج را به قابلمه اضافه کنید و دو قاشق غذا خوری روغن مایع در قابلمه بریزید (اضافه کردن روغن باعث می شود برنج عالی و دون دون در بیاد)

برای قد کشیدن برنج در زمانی که برنج در اوج جوشیدن است چند قالب یخ یا آب سرد به آن اضافه کنید. برای اطمینان از آماده شدن برنج برای آبکش کردن چند دانه برنج را بین انگشتان له کنید. مطمئن شوید برنج نه سفت است نه خام سپس اقدام به آبکش کردن کنید. بگدارید دم بکشد. مقاله در ارتباط با 8 نکته برای پخت برنج مجلسی و حرفه ای را نیز مطالعه کنید.

نحوه پخت برنج فجر به روش کته

برنج فجر را دو ساعت و نیم با یک بند انگشت آب بالای برنج در مخلوطی از آب و نمک و آبلیمو و روغن که مقدار آبلیمو و روغن یک قاشق چای خوری است بخیسانید سپس بعد این مدت برنج را را حرارت داده و ۱۰ دقیقه با حرارت بالا و چهل دقیقه با حرارت ملایم پخت کنید استفاده از دمی و کته الزامی است.

.

خرید برنج فجر

قیمت پایین‌تر این نوع برنج نسبت به سایر ارقام برنج و شباهت ظاهری آن به برنج‌های مرغوب و برنج‌های محلی باعث ایجاد مشکلاتی برای مصرف کنندگان برنج شده است و تشخیص برنج فجر با سایر برنج ها کمی دشوار شده است، زیرا برخی ازافراد سودجو از این شرایط به نفع خود سود برده و برنج فجر را به جای برنج‌های مرغوب و با قیمت های بالاتر می فروشند.

شما می توانید مرغوب ترین برنج فریدونکنار را بدون واسطه از فروشگاه کشت لند با اطمینان کامل خریداری کنید.

امتیاز این پست

امتیاز کاربران

User Rating: 2 ( 5 votes)

فاطمه صالحی

من 26 سالمه. فارغ التحصیل رشته اقتصاد نظری هستم. چند سالیه که تو زمینه نویسندگی و تولید محتوا فعالیت می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
صفحه رسمی اینستاگرام فروشگاه اینترنتی کشن لند تماس مستقیم با واتس آپ