برنج قهوه ایتغذیه سالم

11 دلیل برای اینکه شما باید برنج قهوه ای بخورید

برنج قهوه ای همواره به‌عنوان یکی از سالم‌ترین مواد غذایی در گروه غلات معرفی می شود. برنج قهوه ای یک دانه فوق العاده کامل است که در خود بسیاری ویتامین ها و مواد معدنی را دارد، و تآثیرات مفید خود را در جای جای بدن انسان از جمله قلب، هضم، مغز، استخوان ها، ماهیچه ها، کلسترول و فشار خون می گذارد.

برنج قهوه ای چیست؟

اگر هر دانه برنج را چهارلایه در نظر بگیریم، این لایه‌ها به ترتیب از خارج به داخل شامل : شلتوک، سبوس، جرم و اندوسپرم (بخش نشاسته‌ای برنج) است. شلتوک اولین لایه‌ی برنج است که نمی‌توان آن را خورد و بوسیله دستگاه ها جدا می شود.

در برنج قهوه ای، تنها شلتوک جدا شده و لایه‌های زیرین آن، یعنی سبوس که غنی از فیبر است و جوانه که غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، حفظ می‌شود. در مقایسه با برنج سفید به جویدن بیشتر نیاز دارد و عطر و بوی دلپذیر دارد.

ارزش غذایی برنج قهوه ای

برنج قهوه‌ ای تقریبا تمام ویژگی های یک برنج خوب را دارد که سرشار از مواد معدنی ضروری مانند: منگنز، آهن، روی، فسفر، کلسیم، سلنیم، منیزیم و پتاسیم است و منبع غنی ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B6، فولیک اسید، ویتامین E (آلفا توکوفرول) و ویتامین K است.

برنج قهوه‌ ای فیبر بسیار بالایی دارد که در هضم و جذب غذا بسیار موثر است. این برنج اسیدهای چربی را که برای سلامتی حیاتی هستند نیز مهیا می‌کند.

نقش برنج قهوه ای بر سلامت بدن

چرا برنج قهوه ای بخوریم؟

برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید دارای ارجعیت می باشد، به این خاطر که برنج سفید در مراحل آماده سازی چندین لایه بیرونی خود را از دست می دهد و آندوسپرم آن که همان دانه سفید برنج است استخراج می شود. اما برنج قهوه ای این مراحل را طی نمی کند و تمامی خاصیت برنج را در خود حفط نگه می دارد.

از ویژگی های برجسته برنج قهوه ای، کیفیت و کمیت مواد مغذی ارایه شده است. انواع مختلفی از برنج‌های قهوه‌ ای با طعم‌های منحصر به فرد، ترکیبات معطر و غلظت‌های متفاوت اسیدهای چرب در بازار وجود دارد.

خواص شگفت انگیز برنج قهوه ای

برنج قهوه ای خاصیت های موثر زیادی دارد که در زیر به چند مورد مهم آن اشاره می کنیم.

برنج قهوه ای و کنترل وزن

برنج قهوه ای حاوی منگنز است که سنتز چربی را افزایش می‌دهد و مانع از توده چربی می شود. برنج قهوه ای به خاطر افزایش فعالیت آنتی‌اکسیدان‌های بدن کلسترول خوب را افزایش داده و اثرات ضدچاقی مفیدی دارد. فیبر موجود در برنج قهوه ای باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری باعث حجم دریافتی غذا را کاهش داده و منجر به لاغری و کاهش وزن می شود.

برنج قهوه ای و کنترل دیابت

برنج قهوه‌ ای برای افراد دیابتی و دارای قند خون بالا مفید است. برنج قهوه ای یکی از مواد غذایی با شاخص گلایسمی پایین است؛ بدین معنا که پس از مصرف باعث افزایش سریع قند خون نمی‌شود. استفاده از مواد غذایی با شاخص گلایسمی پایین به کنترل قند خون، انسولین و کنترل اشتها کمک می‌کند. در نتیجه سبوس برنج قهوه ای می‌تواند انتخاب مناسبی برای افراد دیابتی یا مستعد دیابت باشد.

برنچ قهوه ای و سلامت استخوان

منیزیم یک مواد معدنی ایده‌ آل است که از سلامت استخوان‌ها محافظت می‌کند. با منیزیم کافی، استخوان‌هایی سالم‌تر و قوی‌تر خواهیم داشت. اما کمبود منیزیم می‌تواند به پوکی استخوان و کاهش تراکم آن منجر شود. مصرف منظم برنج قهوه‌ای نه تنها به سلامت استخوان‌ها بلکه به جلوگیری و تسکین دردهای مفصلی نیز کمک می‌کند.

برنج قهوه ای و سلامت دستگاه گوارش

میزان فیبر موجود در برنج قهوه‌ای، شش برابر برنج سفید است. فیبر موجود در برنج قهوه ای عملکرد روده‌ها را تنظیم می‌کند و به شما حس سیری می‌دهد و مانع از یبوست و کولیک روده می‌شود. مطالعه‌ی مقایسه‌ای که بین برنج سفید و قهوه ای درباره‌ی فرآیند هضم در معده انجام شد، نشان می‌دهد پوسته‌ی سبوس برنج قهوه ای از جذب اسید معده و رطوبتی که باعث ورم می‌شود جلوگیری می‌کند. بنابراین با خوردن منظم برنج قهوه‌ای، سلامت دستگاه گوارش خود را تضمین می‌کنید.

برنج قهوه ای و پیشگیری از سرطان

برنج قهوه ای حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فیبر می باشد که در جلوگیری از ابتلا به سرطان کولون، سرطان پستان وسرطان خون مفید است. فیبر موجود در برنج قهوه ای توانایی این را دارد که به سموم مضر سرطان در بدن متصل شود، این امر مانع اتصال این سموم به دیواره‌های روده‌ بزرگ شده و باعث می‌شود توسط روده‌ها از بدن خارج شوند.

برنج قهوه ای و تقویت سیستم ایمنی بدن

برنج قهوه ای سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و مولفه‌های فنولیک قابل توجهی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. همچنین به تسریع التیام زخم‌ها، تغذیه‌ی بدن برای مبارزه‌ی بهتر با عفونت‌ها کمک می‌کند.

برنج قهوه ای و خواص درمانی آن

برنج قهوه ای و درمان افسردگی

جوانه برنج قهوه ای حاوی ویژگی های ضد افسردگی است و در مبارزه با اختلالات مربوط به افسردگی کمک می کند. در یک پژوهش تحقیقاتی نشان داده‌ شده است که وجود آمینو اسیدهایی مانند گلیسیرین، GABA، و گلوتامین در برنج قهوه ای باعث کاهش استرس، اضطراب و افسردگی می‌شود. این انتقال دهنده های عصبی بازدارنده کاهش ذخیره پیام ها در ارتباط با اضطراب، افسردگی و استرس در مغز را تسهیل می کنند و منجر به حالت آرامش بخشی می شوند.

برنج قهوه ای و سلامت پوست

مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در برنج قهوه ای به افزایش گردش خون در پوست کمک کرده و باعث پاک سازی و درمان لکه های تیره پوست صورت می شود. مقادیر بالای پروتئین و سلنیوم موجود در برنج قهوه ای به حفظ الاستیسیته و کاهش التهاب پوست کمک کرده و با کاهش چین و چروک به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

برنج قهوه ای حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و منیزیم است که به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کنند. برنج قهوه ای دارای خواص ضد التهابی است و برای درمان قرمزی و التهاب ناشی از جوش صورت مفید می باشد.

برنج قهوه ای و درمان کم خوابی

ملاتونین، هورمون خواب موجود در برنج قهوه ای، به بالا بردن سطح کیفی خواب کمک می‌کند. ملاتونین اعصاب را آرام می‌کند که چرخه‌ی خواب را بهبود می‌بخشد.

برنج قهوه ای و سلامت سیستم عصبی

برنج قهوه ای حاوی ویتامین B فراوان است که برای مغز مفید است. این ویتامین سوخت و ساز مغز را بهبود می‌بخشد. همچنین مواد معدنی مانند منیزم تضمین می‌کنند که عصب‌ها به خوبی و در آرامش فعالیت ‌کنند.

برنج قهوه ای و کلسترول خون

برنج قهوه ای کلسترول ندارد، تحقیقات نشان می دهد که برنج قهوه ای به افزایش متابولیسم چربی در بدن کمک کرده و باعث کاهش کلسترول بالای خون می شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف برنج قهوه ای به بهبود قابل توجه غلظت خون و کلسترول خوب (HDL) در افراد مبتلا به سوء مصرف الکل کمک می‌کند.

جمع بندی

طبیعت و مزاج برنج قهوه ای سرد و خشک می باشد. برنج قهوه ای یکی از بهترین و کامل ترین انواع غلات است که پوسته خارجی آن گرفته شده ولی ارزش غذایی آن کاملا حفظ می شود.

برنج قهوه ای سه برابر برنج سفید فیبر دارد و در مقایسه با برنج سفید دیرتر پخته می شود ولی طعم و عطر بهتر و لذیذ تری دارد. توصیه می‌شود در رژیم غذایی خود از غلات کامل (برنج قهوه ای، نان با آرد کامل، پاستای کامل و…) به جای غلات تصفیه شده (نان و برنج سفید، آرد سفید و…) استفاده شود.

امتیاز این پست

امتیاز کاربران

User Rating: 2.75 ( 1 votes)

فاطمه صالحی

من 26 سالمه. فارغ التحصیل رشته اقتصاد نظری هستم. چند سالیه که تو زمینه نویسندگی و تولید محتوا فعالیت می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
صفحه رسمی اینستاگرام فروشگاه اینترنتی کشن لند تماس مستقیم با واتس آپ