تغذیه سالم

آموزش بهاردونه با برنج محلی

برنجک جزء خوراکی هایی است که علی رغم داشتن ارزش غذایی کم،  به عنوان یک میان وعده یا تنقلات مورد استفاده در بیشتر خانواده ها قرار می گیرد. طرز تهیه برنجک خیلی ساده است و نیازی به هزینه بالا ندارد. شیرینی اصیل مازندرانی ها که به آن بهاردونه یا بهادونه هم می گویند.

مواد لازم برای تهیه بهاردونه:

  • برنج پفکی شده 4 تا لیوان دسته دار فرانسوی
  • شکر: یک پیمانه سرخالی
  • آب نارنج: 2 قاشق غذاخوری
  • آب: نصف پیمانه

برنج را چطور آماده و خشک کنیم؟

  • برنج طارم محلی را همانند پخت همیشگی پلو از یک ساعت قبل البته بدون نمک خیس میکنبم. داخل قابلمه آب می ریزیم تا جوش بیاد. بعد برنج های خیس شده رو اضافه کرده و اجازه میدیم مغز پخت بشه. بعد با آب سرد آبکشی کنید. دقت کنید که برنج را خیلی دون یا کال نگیرید، کمی نرم تر از حالت معمول آبکش کنید.
  • پس از آبکشی کردن حداقل به مدت 1 ساعت در آبکش بزارید بماند تا کاملا آب برنج برود. بعد برنج را داخل سینی یا روی پارچه بریزید و پخش کنید و در مقابل آفتاب یا بخاری خشک کنید.
  • بعد از خشک شدن برنج، می توانیم شروع به درست کردن بهاردونه کنیم. به این شکل که آب و شکر و آب نارنج را روی شعله می گذاریم تا قوام بیاید، در این فاصله برنج ها را در روغن زیاد سرخ میکینم و در یک ظرف بزرگتر می ریزیم.
  • زمانی که شهد آماده شد به سرعت با برنج پفکی مخلوط میکنیم تا شهد به همه جای برنج برسد. محتویات را به سینی منتقل میکنیم و با پشت کفگیر صاف میکنیم. باید خوب فشرده شود تا بهم بچسبد. بعد از خشک شدن می توانید در ابعاد مختلف برش کنید.
بهاردونه زیبا

نکته: چه زمانی شهد آماده است؟ بعد از 20 دقیقه که آب و شکر و آب نارنج جوش خورد، مقداری از شهد را در یک کاسه آب سرد بریزید اگر یک جا جمع شد و توانستید با انگشت مواد را یکجا جمع کنید شهد قوام آمده است.

« بهاردونه می تواند یک انتخاب جذاب برای دورهمی هاتون باشه »

امتیاز این پست

امتیاز کاربران

User Rating: Be the first one !

فاطمه صالحی

من 26 سالمه. فارغ التحصیل رشته اقتصاد نظری هستم. چند سالیه که تو زمینه نویسندگی و تولید محتوا فعالیت می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
صفحه رسمی اینستاگرام فروشگاه اینترنتی کشن لند تماس مستقیم با واتس آپ