برنجتغذیه سالم

کنترل فشار خون با مصرف برنج

فشار خون بالا بیماری مزمنی است که به دلیل طولانی بودن درمان منجر به عوارض جدی می شوند. اگرچه این بیماری ناشی از عادت های بد تشخیص داده می شوند ، اما افراد به جای بهبود سبک زندگی و تغییردر رژیم غذایی به مصرف داروها متکی هستند.

افزایش قابل توجه این بیماری ها و عوارض ناشی از آن در سراسر جهان ، هزینه های مراقبت های پزشکی را افزایش می دهد، همچنین خسارات اقتصادی زیادی را به همراه دارد. یكی از عناصر اصلی در پیشگیری از بیماری فشار خون بالا ، كنترل رژیم غذایی است.

رابطه برنج و فشار خون

خوردن برنج فقط به این دلیل که فاقد چربی‌های مضر، کلسترول و سدیم است، فواید بسیار زیادی برای بدن دارد و همچنین تاثیر بیشتری بر کنترل فشار خون دارد. برنج می‌تواند بخش مهمی از یک برنامه‌غذایی متعادل را تشکیل دهد. اما باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که برای درمان فشارخون فقط به یک رژیم غدایی اکتفا نکنیم و به یکباره درمان های دارویی و ارتباط خود را با پزشک قطع کنید. بلکه داشتن رژیم غذایی مناسب مستلزم مشورت با پزشک است.

تاثیر کالری برنج بر فشارخون

مقدار کالری برنج سفید خیلی کم است، به طوریکه هر یک فنجان برنج پخته شده دارای 169 کالری است که تاثیر قابل توجهی بر افزایش وزن ندارد. از طرفی چاقی و اضافه وزن منجر به افزایش فشارخون می شود.

تاثیر سدیم موجود در برنج بر فشارخون

عامل اصلی افزایش فشارخون سدیم می باشد. میزان مصرف مجاز سدیم در روز 2300 میلی گرم است. برنج سفید حاوی سدیم پایینی است، به طوریکه یک فنجان از برنج سفید پخته شده حاوی 9 میلی گرم سدیم است. به همین خاطر برنج سفید به علت داشتن سدیم پایین نقش موثری در افزایش فشارخون افراد ندارد.

تاثیر فیبر موجود در برنج بر فشار خون

برنج به دلیل داشتن فیبر زیاد برای جلوگیری از افزایش فشار خون ، دیابت ، یبوست و سرطان روده بزرگ مفید است. برنج غلات کامل یا همان برنج قهوه ای چندان فراوری نمی‌شوند و پوشش خارجی یا سبوس خود را حفظ میکنند، درنتیجه ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. درحالیکه برنج سفید فراوری می‌شود و ازاین رو سبوس آن برداشته شده می‌شود و ارزش غذایی پایین‌تری نسبت به برنج قهوه ای دارد.

45 گرم برنج سفید پخنه شده حاوی 1 گرم فیبر است و 45 گرم برنج قهوه ای پخته شده حاوی 4 گرم فیبر است. در نتیجه با داشتن برنامه غذایی سرشار از فیبر مانند میوه، سبزیجات و غلات می توانید از مبتلا شدن به فشارخون پیشگیری کنید.

برنج قهوه ای غنی از فیبر

تاثیر پتاسیم موجود در برنج بر فشارخون

مواد غذایی غنی از پتاسیم باعث کاهش خطر ابتلا به فشارخون می شود. هر یک فنجان برنج سفید پخته شده حاوی 17 میلی گرم پتاسیم است. میزان توصیه شده پتاسیم برای بدن به صورت روزانه 4700 میلی گرم است. در کنار مصرف برنج، مواد غدایی حاوی پتاسیم مصرف کنید تا مقدار دریافتی پتاسیم موردنیاز بدن تکمیل شود.

تاثیر کلسترول موجود در برنج بر فشارخون

برنج سفید حاوی میزان پایینی از چربی بوده، به طوریکه هر یک فنجان برنج پخته شده حاوی 5 گرم چربی است. این چربی برنج از نوع اشباع نشده و غیر ترانس است. بنابراین جایگزین کردن موادغذایی چرب با برنج سفید و غذاهای فاقد چربی می تواند یکی از روش های کاهش کلسترول و عامل موثر برای پیشگیری از فشارخون بالا باشد.

مطالعاتی روی پروتئین برنج

محققان آمریکایی طی آزمایشاتی که پیرامون فشارخون برروی موش ها انجام دادند به نتایج جالبی دست یافتند. آنها پروتئین ها ( از جمله پپتیدها ) را از برنج استخراج کردند و آنها را به موش تجویز کردند. دو ساعت بعد، موش های با فشار خون بالا دچار کاهش فشار خون شدند.

در حالیکه موش های تحت درمان با پروتئین های برنج از نوع وحشی چنین نتیجه ای نداشتند. موش های درمان یافته از نظر رشد، توسعه و بیوشیمیایی خون هیچ عارضه جانبی آشکاری نداشتند. محققان می گویند اگر این پپتیدها در انسان اثرات یکسانی داشته باشد، یک فرد مبتلا به فشارخون بالا باید روزانه مقداری برنج مصرف کند.

در گیاهان به خصوص برنج یک پپتید آرامش بخش عروق خونی به نام ACE وجود دارد که شامل 9 پپتید مهارکننده است که با هم ارتباط دارند که از این طریق باعث کاهش فشارخون می شود. مصرف داروی فشارخون شما به سادگی می تواند خوردن چند قاشق غذاخوری برنج باشد.

خرید برنج:

با توجه به مطالب گفته شده بالا مصرف برنج به اندازه و درست خاصیت درمانی دارد. برای تهیه و خرید برنج ایرانی اصیل و مرغوب میتوانید از فروشگاه کشت لند برنج مورد نظرتان را سفارش دهید. باعث افتخار ماست مهمان سفره هاتان باشیم.

امتیاز این پست

امتیاز کاربران

User Rating: 3.71 ( 11 votes)

فاطمه صالحی

من 26 سالمه. فارغ التحصیل رشته اقتصاد نظری هستم. چند سالیه که تو زمینه نویسندگی و تولید محتوا فعالیت می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
صفحه رسمی اینستاگرام فروشگاه اینترنتی کشن لند تماس مستقیم با واتس آپ