برنج

چطور از شر شپشک برنج خلاص شویم؟

ممکن است شما هم این موجود ریز آزاردهنده رو برای یک بار هم شده تو خونتون تجربه کرده باشید. شپشک برنج یک حشره کوچک به طول 1/16 تا 1/8 اینچ می باشد و به خانواده غلات مثل برنج، گندم، ذرت و ماکارونی و… علاقه زیادی دارد و از آنها تغذیه می کند و ذاۀقه آنها تمام نشدنی است. در این مقاله می خواهیم راه های از بین بردن شپشک برنج را بررسی کنیم.

آیا شپشک برنج سلامتی انسان را به خطر می اندازد؟

شپشک برنج برای سلامتی انسان خطری ندارد اما برای خانواده غلات نوعی تهدید محسوب می شود و یافتن این آفت‌ها در برنج می‌تواند شما را در هنگام پاک کردن برنج اذیت کند و درست کردن برنج را سخت کند که روش های خانگی کمک زیادی به رفع آن می کنند.

روش های از بین بردن شپشک برنج:

اگر برجنتان به هر دلیلی شپشک زده می توانید با استفاده از روش های زیر شپشک برنج را از بین ببرید:

فریز کردن برنج:

برنج و آرد و سایر غلات را به مدت چهار روز در فریزر نگه دارید. با این کار همه لارو ها و تخم ها از بین می روند. سپس برنج را در بیاورید و در بسته بندی جدید قرار دهید.

استفاده از میخک:

میخک ها را به راحتی میتوانید از عطاری ها تهیه کنید. میخک ها را درون ظرف برنج قرار دهید تا هم حشرات موجود از بین برود و هم از ورود مجدد آنها جلوگیری شود. همچنین میخک ها را در اطراف کمد و قفسه ها قرار دهید.

قرار دادن در معرض آفتاب:

اگر شپشک برنج زیاد باشد، تنها کافی است برنج را زیر نور آفتاب قرار دهید؛ چرا که تابش آفتاب این حشرات را دور خواهد کرد.شپشک به دنبال محلی تاریک و مرطوب است و اصلاً آفتاب را دوست ندارد؛ بنابراین تنها در عرض یک روز با آفتاب تندوتیز ساعات ظهر و هوا خوردن به برنج می‌توانید شپشک برنج را از بین ببرید.

استفاده از قرص سیر یا قرص برنج:

قرص برنج قابلیت تصعید شدن دارد و موجب از بین رفتن شپشک می شود اما این مواد بسیار سمی است و ترکیبات شیمیایی آن می تواند روی کبد و کلیه تاثیر منفی بگذارد. می توان بجای قرص از حبه سیر استفاده کرد. سیر را پوست کنید و لا به لای برنج بگذارید. هر یک ماه در میان سیر را تعویض کنید.

استفاده از برگ بو:

برگ‌بو و برگ چریش از بهترین راه‌ها برای از بین بردن شپشک برنج است. این برگ‌ها را در ظرف برنج قرار دهید تا حشرات را از آن دور کنند. همچنین می‌توانید ظرف را در فضای باز و در سایه قرار دهید تا شپشک به سایر مواد غذایی سرایت نکند. استفاده از برگ‌بو یک روش امن و سالم محسوب می‌شود.

برگ بو راهی برای فراری شپشک

جعبه کبریت:

عجیب به نظر می رسد اما جعبه کبریت راهی بسیار عالی برای از بین بردن شپشک برنج است. گوگرد موجود در کبریت، حشرات را فراری می دهد چرا که حشرات از گوگرد بیزارند.

استفاده از آب جوش:

برای از بین بردن شپشک برنج در خانه می توانید آب جوش روی برنج بریزید زیرا آب جوش شپشک و تخم های آنها را می کشد. پس از مردن شپشک ها ، آنها در سطح آب شناور می شوند و خیلی راحت می توانید ب آنها را جدا کنید. با حرارت دادن برنج هم می توانید شپشک ها و تخم های شان را بکشید.

تعویض گونی برنج:

هنگامی در برنج حشره رشد می‌کند بر روی گونی برنج تخم‌گذاری می‌کنند. پس با یکی از روش‌های گفته‌شده حشره برنج را از بین بردید آن برنج را دیگر در گونی قبلی نریزید چون دوباره در آن حشره رشد می‌کند.

سایر روش ها:

زنجبیل و چوب زردچوبه و سنگ نمک را درون ظرف برنج قرار دهید تا موجودات از بین بروند.

پیشگیری از شپشک برنج

پیشگیری از شپشک برنج:

برای اینکه از شپشک زدن برنج پیشگیری کنید باید برنج را در محلی خشک و خنک نگهداری کنید زیرا شپشک ها در محیط تاریک و گرم رشد و تولید مثل می کنند.

روش دیگر این است که برنج را در قفسه هایی که حداقل ۲۰ سانتی متر از زمین فاصله دارند قرار دهید اینکار مانع ایجاد رطوبت و حشره زدن می شود و اینکه گونی برنج را به دیوار تکیه ندهید زیرا اینکار هوادهی را مسدود می‌کند.

برنج را به صورت تدریجی بخرید. همانطور که می‌دانید برنج خام در رطوبت و گرما کیفیت خود را از دست می‌دهد، بنابراین توصیه ما این است که برنج را هربار برای مصرف کوتاه مدت خریداری و از انبار کردن آن اجتناب کنید.

همچنین در مناطق گرم و مرطوب باید، می‌توان برنج خام را در یخچال نگهداری کرد. برای این منظور باید از ظروفی که درب آنها کاملا بسته می‌شود استفاده کنید، تا رطوبت وارد ظرف نشود.

امتیاز این پست

امتیاز کاربران

User Rating: 4.09 ( 4 votes)

فاطمه صالحی

من 26 سالمه. فارغ التحصیل رشته اقتصاد نظری هستم. چند سالیه که تو زمینه نویسندگی و تولید محتوا فعالیت می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
صفحه رسمی اینستاگرام فروشگاه اینترنتی کشن لند تماس مستقیم با واتس آپ