تغذیه سالم

شلتوک برنج با سبوس برنج چه تفاوتی دارد؟

حتما برایمان سوال پیش آمده که آیا شلتوک برنج همان سبوس برنج است؟ باید بگیم خیر. هر دو آنها لایه خارجی برنج هستند اما تفاوت هایی بین آنها وجود دارد. برنج از سه لایه تشکیل شده است: شلتوک، سبوس، دانه برنج که طی فرایندهایی این لایه ها از هم جدا می شوند. در ادامه مقاله به طور کامل در مورد شلتوک و سبوس صحبت خواهیم کرد.

نحوه جدا سازی شلتوک و سبوس برنج

برنج بعد از برداشت وارد دستگاه شالیکوبی و یا دستگاه پوست کن می شود و لایه ی قهوه ای و زبر از دانه جدا می شود، در واقع این لایه زبر همان شلتوک می باشد.

بعد از شلتوک یک لایه ی درونی قرار دارد که همان سبوس برنج است. برای رسیدن به دانه سفید باید لایه سبوس نیز گرفته شود، که این فرایند توسط دستگاهی به نام سفید کن انجام می شود.

شایان ذکر است که برنج قهوه ای لایه سبوس را در خود دارد، به همین خاطر مقدار فیبر آن به مراتب بالاتر از برنج سفید است.

تفاوت شلتوک برنج و سبوس برنج

شلتوک برنج زبر و زمخت بوده و قابل استفاده در غذاها نمی باشد. احتمال جذب آلودگی در شلتوک زیاد است. شلتوک طبیعت گرم و خشک دارد. بیشتر در نانوایی ها و عطاری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

اما سبوس برنج نرم است و حالت پودری دارد. آلودگی را به خود جذب نمی کند و کاملا خوراکی بوده و در مصارف مختلف قابل استفاده است و دارای خواص بی نظیر دارویی و درمانی می باشد. سبوس دارای یک طبع معتدل است و تقریبا هم افراد گرم مزاج و هم افراد سرد مزاج مشکلی برای استفاده از آن ندارند.

شلتوک برنج

ارزش غذایی سبوس برنج در 100 گرم

کالری :۲۴۶
چربی : ۷گرم
پروتئین : ۱۷ گرم
قند : ۱٫۵ گرم
کربوهیدرات : ۶۶ گرم
فیبر : ۱۵ گرم

خواص دارویی و درمانی سبوس

در طب سنتی از سبوس به عنوان پودر معجزه گر یاد میکنند و در بهبود بسیاری ازبیماری ها از آن استفاده می نمایند. برای کاهش کلسترول خون، تقویت اعصاب، تقویت و شادابی پوست صورت و بدن(ضد پیری)، تقویت و پیشگیری از سفیدی مو، لاغر کننده، درمان یبوست و … استفاده میکنند.

مقاله چرا به روغن سبوس برنج، روغن قلب گفته می شود؟ را مطالعه کنید.

1- سبوس برنج پایین آورنده کلسترول خون

وجود آنتی اکسیدان و فیبر موجود در سبوس برنج ، کلسترول بالای خون را کاهش می دهد و مانع از بروز سکته قلبی می شود. پس مصرف روزانه و مستمر سبوس توصیه می شود.

2- افزایش سیستم ایمنی بدن با سبوس

سبوس برنج با دارا بودن مقادیر بالای منیزیم و منگنز باعث تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن می شود.

3- درمان یبوست با سبوس

سبوس برنج به علت داشتن فیبر زیاد باعث بهبود حرکات روده می شود و فرایند کار روده را تسریع می کند ، در نتیجه باعث درمان یبوست می شود.

4- کاهش وزن با مصرف سبوس

فیبر فراوان در سبوس برنج اشتهای فرد را کاهش داده و مانع از پرخوری می شود که در نهایت سبب لاغری فرد می گردد. برای لاغری لازم است در روز ۱۰ گرم سبوس برنج را در یک لیوان آب یا آب میوه یا شیر و یا ماست مخلوط و 15 دقیقه قبل ناهار و شام میل کنید.

5- تقویت حافظه با مصرف سبوس

وجود ویتامین های B5 و B6 و منگنز در سبوس به بهبود عملکرد مغز کمک زیادی می کنند و خطر ابتلاء به آلزایمر ، زوال عقل و فراموشی را کاهش می دهند.

6- روشن شدن پوست و چاقی صورت

سبوس برنج با دارا بودن ویتامین و مواد نشاسته ای به چاقی صورت کمک کرده و استفاده از سبوس به عنوان ماسک صورت باعث روشن شدن و لطافت پوست می شود. کمی سبوس را با آب مخلوط کرده و روی صورت بمالید و بعد از 20 دقیقه با آب ولرم بشویید. برای چاقی صورت مقداری یک قاشق از سبوس برنج، نشاسته و شیر خشک را با مقداری شیر ترکیب کنید و قبل از خواب میل کنید. بعد از چند مدت استفاده شاهد تغییرات چشمگیری می شوید.

7- درمان پوکی استخوان با مصرف سبوس

وجود مواد معدنی فراوان چون منگنز و فسفر در سبوس به درمان پوکی استخوان بخصوص در دوران یائسگی ، کمک زیادی می کند

8- درمان کم خونی با مصرف سبوس

وجود آهن و ویتامین های B  در سبوس به افزایش میزان گلبول های قرمز خون کمک و کم خونی را برطرف می کنند.

.

نحوه استفاده از سبوس برنج

سبوس برنج حالت نرم و پودری دارد به همبن خاطر استفاده از آن راحت و آسان است. برای تهیه سوپ و آش ، کیک و شیرینی می توان از سبوس استفاده کرد. حتی می توان به صورت مجزا در شیر، ماست، آبمیوه ریخت و با شیرین کننده هایی مثل عسل میل کرد.

سبوس برنج را به عنوان دمنوش در برنامه خود قرار دهید و از این خاصیت های بی نظیرش غافل نمانید.

برای درست کردن ماسک صورت ، مقداری سبوس برنج را مقداری عسل و شیر گرم مخلوط کرده و به صورت خود بمالید، بعد از 10 دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید.

برای درست کردن مکمل مو، مقداری سبوس را در آب بجوشانید و تفاله را دور ریخته و آب آن را به موی سر خود بزنید و از لطافت و درخشندگی موهاتون لذت ببرید.

میتوانید سبوس را در وعده غذایی کودکتان بگنجانید که برای رشد و نمو کودک بسیار مفید است. مقداری از سبوس را در فرنی و سوپ و ماست کودک بریزید.

خلاصه اینکه برای سلامتی خودمان و خانوادمان بهتر است سبوس مصرف کنیم و از خواص شگفت انگیز آن بهره ببریم.

خرید سبوس برنج:

توصیه میکنم حتما سبوس را از جای مطمئن خربداری کنید. بعضی افراد سودجو سبوس نامرغوب را به جای سبوس اعلا و مرغوب به فروش می رسانند.

فاطمه صالحی

من 26 سالمه. فارغ التحصیل رشته اقتصاد نظری هستم. چند سالیه که تو زمینه نویسندگی و تولید محتوا فعالیت می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
صفحه رسمی اینستاگرام فروشگاه اینترنتی کشن لند تماس مستقیم با واتس آپ