برنج شیرودیتغذیه سالم

برنج شیرودی چیست؟

برنج شیرودی نخستین بار در استان مازندران کشت و برداشت شده و امروزه بیشتر در شهرستان های بهشهر،نکا مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع از برنج بیشتر در مناطق سردسیر و کوهستانی شمال و در مناطقی که کیفیت آب و خاک آنها بسیار پایین است، کشت می شود. علی رغم این خصوصیات محصول فراوان و باکیفبت به عمل می آید.

ویژگی های ظاهری برنج شیرودی

برنج شیرودی از نظر شکل ظاهری بسیار شبیه به برنج طارم هاشمی است، که برای افراد غیرمتخصص در زمینه برنج قابل شناخت نیست. به همین دلیل برخی افراد سودجو این نوع برنج را با انواع دیگر مخلوط می کنند و آن را به اسم برنج طارم به فروش می رسانند.

کیفیت برنج شیرودی

ویژگی های کیفی برنج شیرودی

برنج شیرودی از نظر کیفیت طعم و پخت در حد مطلوب وخوب بوده اما بعد از طارم ،‌ هاشمی ،‌ فجر و علی کاظمی قرار دارد. دلیل پایین بودن قیمت برنج شیرودی در مقایسه با انواع طارم، جدا از عطر و طعم آن، مربوط به پرمحصول بودن این برنج است.

برنج شیرودی به دلیل کیفیت خوب و قیمت مناسب، برای مراسم ها، رستوران دارها، آشپزخانه ها، ادارت و شرکت ها، بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است. توصیه می شود به جای استفاده از انواع برنج خارجی نامرغوب، از برنج شیرودی استفاده نمایید.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که برنج شیرودی را بگذارید تا چند ماه بماند، چون شاهد پخت بهتر و عطر و طعم مناسب تری با گذشت زمان خواهیم بود.

کشت برنج شیرودی

کشاورزان بذرهای برنج را در اواخر فروردین تا اردیبهشت آماده می کنند و از نیمه دوم اردیبهشت زمین را نشا؛ میکنند. زمان برداشت این محصول شهریور ماه است.

پخت برنج شیرودی

نحوه پخت برنج شیرودی

برنج شیرودی هم به شکل کته و هم به شکل آبکش قابل پخت است. توصیه می شود به شکل کته طبخ کنید تا ویتامین و مواد معدنی آن محفوظ بماند.

پخت برنج به روش کته

  • برنج را بشویید و با آب و نمک 1 تا 2 ساعت خیس کنید. مقدار آب باید یک بند انگشت از برنج بالاتر باشد.
  • برنج خیس خورده را روی شعله زیاد قرار دهید تا آب برنج کاملاً تبخیر شود. ( حدود ۱۵ دقیقه زمان می برد تا برنج به جوش بیاید.)
  • بعد از جوش آمدن شعله گاز را کم کنید تا برنج به خوبی دم بکشد. کته شما بعد از گذشت حدودا ۳۰ دقیقه آماده نوش جان کردن است.

پخت برنج به روش آبکش

  • برنج را با استفاده از آب و نمک 2 الی 3 ساعت بخیسانید.
  • سپس آن را به یک قابلمه بزرگ تر منتقل کنید و زیر شعله را روشن تا برنج و آب جوش بخورد.
  • برای اطمینان از آماده شدن برنج برای آبکش کردن چند دانه برنج را بین انگشتان له کنید.
  • مطمئن شوید برنج نه سفت است نه خام سپس اقدام به آبکش کردن کنید.
  • برنج را آبکش کرده، برنج را به صورت هرمی در قابلمه بریزید. با ته کفگیر چند حفره و سوراخ در برنج ایجاد کنید. این کار باعث می شود تا بخار از کف به سقف قابلمه آمده و برنج زودتر دم بکشد.
  • دمکنی را گذاشته و شعله را کم کنید تا به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه خوب دم بکشد تا حاضر شود.

خرید برنج شیرودی:

برنج های شیرودی اعلا و با کیفبت را حتما از جای مطمئن و مورد اعتماد خریداری کنید. مجموعه کشت لند با ارائه محصولات با کیفیت در حوزه برنج مرغوب فریدونکنار بهترین برنج را برای شما عزیزان فراهم کرده است.

برای خرید برنج شیرودی کافی است روی محصولات زیر کلیک کنید و مشخصات و ویژگی های کامل محصول را مشاهده کنید و ثبت سفارش کنید.

امتیاز این پست

امتیاز کاربران

User Rating: 4.7 ( 2 votes)

فاطمه صالحی

من 26 سالمه. فارغ التحصیل رشته اقتصاد نظری هستم. چند سالیه که تو زمینه نویسندگی و تولید محتوا فعالیت می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
صفحه رسمی اینستاگرام فروشگاه اینترنتی کشن لند تماس مستقیم با واتس آپ