برنج دودیرژیم و تغذیه

هر آنچه باید در مورد برنج دودی بدانیم

برنج دودی از بهترین و مرغوب‌ترین ارقام کیفی برنج محسوب می‌شود، که مبدأ آن در گیلان می‌باشد. بطور کلی شکل دانه بلند، قلمی و رنگ آن سفید متمایل به کرم و دارای کیفیت پخت عالی و طعم و عطر خوب می‌باشد.

برنج دودی چیست؟

برخی افراد گمان میکنند برنج های دودی گونه ای از برنج هستند که به صورت جداگانه کشت میشوند. اما لازم به ذکر است که برنج های دودی همان برنج های عطری کشت شده توسط کشاورزان است که طی مراحل تولید به برنج دودی تبدیل میشوند. برنج های دودی رنگ تیره تری نسبت به برنج های عطری دارند. و دانه های خام و پخته آن عطر دل انگیز دود را به مشام میرساند.

افراد زیادی هستند که این برنج را به صورت خالص مصرف میکنند ولی برخی از افراد برنج های دودی را با برنج های عطری مخلوط میکنند و هر دو را کنار هم مصرف مینمایند. برنج هاشمی دودی یکی از برنج های پر مصرف مردم گیلان است.

چطور برنج را دودی می کنند؟

در یک اتاق به وسیله خرده های چوب درختان دود ایجاد می کنند و دودها را به سمت برنج هدایت می کنند تا طعم دود را به خود بگیرد. کیسه های برنج را در جایی به مدت چند ساعت آویزان می کنند و خرده های چوب را آتش می زنند، به حدی که فقط دود کند و آتش نگیرد.

چرا برنج را دودی می کنند؟


در گذشته برای ماندگاری بیشتر برنج، برنج ها را دودی می کردند.در واقع دود باعث می شود میکروارگانیسم ها دیرتر در ماده غذایی نفوذ کنند و مانع از رشد میکروب ها شوند.

همانطور که پخت غذا با چوب باعث می شود مقداری از دود وارد غذا شود و عطر و طعم خاصی به غذا بدهد. به همین خاطر برنج دودی به علت خوش طعم بودن به عنوان یک وعده غذای تفننی و متفاوت در سفره خانواده ها گنجانده می شود.

اما امروزه برای تنوع و تغییر ذائقه برنج دودی استفاده می کنند. همانند استفاده از ماهی دودی، گوشت دودی و…

معایب احتمالی برنج دودی:

به گفته بعضی ها دودی کردن مواد غذایی باعث ایجاد ترکیبات سرطان زا می شود. اما این گفته صحیح نیست. پس چطور در گذشته مردم مرتبا از این روش استفاده می کردند؟

اگر برای دودی کردن از چوب هایی که طعم و اسانس و مواد رنگی دارند استفاده شود، مانند درخت کاج، باعث ایجاد دودهای سرطان زا می شود و اما اگر از مواد سوختنی خوب استفاده شود ضرری نخواهد داشت.

برنج دودی هاشمی درجه یک

نحوه نگهداری برنج دودی:

برنج دودی همانند برنج معمولی باید در جای خشک و خنک باشد تا ماندگاری آن افزایش یابد. کلا برنج فرآورده ای است که رطوبت پایینی دارد و دیر خراب می شود و در محیط خشک و خنک تا یک سال به خوبی باقی می ماند.

طرز پخت برنج دودی:

طرز پخت برنج دودی تفاوتی با برنج معمولی ندارد. البته برخلاف برنج معمولی که توصیه می شود بیشتر به صورت کته مصرف شود در رابطه با برنج دودی توصیه می شود به صورت آبکش طبخ شود تا ترکیبات مضر احتمالی از طریق آب خارج شود. گرچه در این حالت کمی از طعم و مزه برنج کاسته می شود ولی خیلی نیست و آبکش آن بهتر است.

برنج دودی را با چه مواد غذایی بخوریم و نخوریم؟

کلا توصیه می شود میوه و سبزی های زیادی همراه غذا مصرف کنید زیرا این دسته از موادغذایی ترکیبات سرطان زا را خنثی می کنند. فراموش نکنید ترکیبات سرطان زا فقط در برنج یا محصولات دودی وجود ندارند. در زندگی امروزی در آب و هوایی که می نوشیم و نفس می کشیم در سایر غذاهایی که می خوریم و حتی در ظروفی که در آنها غذا طبخ می کنیم ترکیبات سرطان زا به وفور یافت می شوند. بنابراین مصرف زیاد میوه و سبزی به خنثی شدن این ترکیبات مضر کمک می کند

برنج دودی را نباید با غذاهای سرخ شده و گوشت های فرآوری شده صنعتی مصرف کرد. سرخ کردنی ها خود حاوی ترکیبات سرطان زا هستند و می توانند مضرات برنج دودی را به ویژه اگر در روند آن از چوب نامناسب استفاده شده باشد، تشدید کنند.

نکات مهم در مصرف برنج دودی:

دودی کردن برنج و سایر محصولات اغلب در خانه یا در کارگاه های خارج از کنترل به روش غیربهداشتی و سنتی انجام می شود. بنابراین نمی توان مطمئن بود که در فرآیند دودی کردن از چه چوبی استفاده می شود. از این رو بهتر است محصولات دودی شده ای را که دارای بسته بندی های بهداشتی، تاریخ مصرف و مجوز بهداشت هستند، انتخاب کنید.

  • برنج دودی را به صورت تفننی و بیشتر از یک بار در هفته مصرف نکنید.
  • کودکان، خانم های باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مصرف این فرآورده ها به خصوص اسنک های دودی را محدود و به یکی دو بار در ماه تقلیل دهند.
  • مصرف مداوم برنج دودی می تواند اشتهای مصرف کننده را افزایش و منجر به چاقی و اضافه وزن شود.
  • حتما برنج دودی را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.
  • موارد مصرف بیشتر برنج دودی برای ترکیب کردن با برنج محلی میباشد.

امتیاز این پست

امتیاز کاربران

User Rating: 3.73 ( 2 votes)

فاطمه صالحی

من 26 سالمه. فارغ التحصیل رشته اقتصاد نظری هستم. چند سالیه که تو زمینه نویسندگی و تولید محتوا فعالیت می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
صفحه رسمی اینستاگرام فروشگاه اینترنتی کشن لند تماس مستقیم با واتس آپ