چای سیاه

15 خواص چای سیاه که نباید از آن غافل شد

چای سیاه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در دنیاست و بعد از آب، چای سیاه یکی از پرمصرف ترین نوشیدنی های جهان است. جواب همه کسانی که هنوز می پرسند آیا چای سیاه برای سلامتی مفید است، پاسخ مثبت است.

از افزایش سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به دیابت گرفته تا بهبود ایمنی و سلامت استخوان ها، مزایای نوشیدن روزانه چای سیاه است. همچنین نوشیدن چای سیاه ارگانیک در جلوگیری از سکته مغزی و کمک به رفع ناراحتی معده موثر می باشد.

چای سیاه چگونه ایجاد می شود؟

چای سیاه در واقع همان چای سبز است که برگهایش را بیشتر خشک میکنند، و این کار باعث میشود طعم و رنگ آن تغییر کند. چای سیاه از گیاه Camellia sinensis بدست می آید و اغلب با گیاهان دیگر برای ایجاد طعم های مختلف مانند Earl Grey ، مخلوط می شود.

خواص و مزایای چای سیاه

از مزایای چای سیاه هر چه بگوییم کم گفتیم. در ادامه با مهم ترین خواص چای سیاه آشنا میشویم.

1) دارای خواص آنتی اکسیدانی است.

از آنجایی که آنتی اکسیدان ها دارای فواید زیادی برای سلامتی هستند، مصرف آنها می تواند به حذف رادیکال های آزاد و کاهش آسیب سلولی در بدن کمک کند. چای سیاه حاوی گروهی از پلی فنول ها است که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند.

مصرف آنتی اکسیدان ها ممکن است به کاهش خطر بیماری های مزمن و بهبود سلامت کلی شما کمک کند.

2) سلامت قلب را افزایش دهد.

چای سیاه حاوی گروه دیگری از آنتی اکسیدان ها به نام فلاونوئیدها است که برای سلامت قلب مفید است. مطالعات نشان داده است، افرادی که سه فنجان چای سیاه در روز می نوشند ، 11 درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

3) کلسترول بد (LDL) را کاهش می دهد.

LDL و HDL دو نوع لیپوپروتئین هستند که کلسترول را در سراسر بدن حمل می کنند. هنگامی که LDL بیش از حد در بدن وجود داشته باشد ، می تواند در عروق تجمع کرده و باعث رسوب مومی به نام پلاک شود. این می تواند منجر به مشکلاتی مانند نارسایی قلبی یا سکته مغزی شود.

مطالعات نشان داده است که چای سیاه ممکن است به کاهش سطح LDL کمک میکند.

4) سلامت روده را بهبود می بخشد.

در روده میلیون ها باکتری وجود دارد که تقریبا 70 تا 80 درصد از سیستم ایمنی بدن شما تضمین میکند. پلی فنول های موجود در چای سیاه ممکن است با ترویج رشد باکتری های خوب و جلوگیری از رشد باکتری های بد به حفظ سلامت روده کمک کند.

علاوه بر این ، چای سیاه دارای خواص ضد میکروبی است که مواد مضر را از بین می برد و با کمک به ترمیم پوشش دستگاه گوارش ، باکتری ها و ایمنی روده را بهبود می بخشد.

5) منجر به کاهش فشار خون می شود.

فشارخون خون بالا می تواند خطر نارسایی قلبی و کلیوی، سکته مغزی، از دست دادن بینایی و حملات قلبی را افزایش دهد. خوشبختانه، تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی می تواند فشار خون را کاهش دهد.

نوشیدن منظم چای سیاه ممکن است به کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک کمک کند و منجر به کاهش فشارخون شود.

6) به کاهش خطر سکته مغزی کمک کند.

سکته مغزی دومین علت اصلی مرگ و میر در جهان است. خوشبختانه در بسیاری از موارد می توان از آن جلوگیری کرد. مطالعات نشان داده است که چای سیاه ممکن است به کاهش خطر سکته مغزی کمک کند.

طبق مطالعات انجام شده مشخص شده، کسانی که چهار فنجان یا بیشتر چای سیاه در روز می نوشند، 32٪ کمتر از افرادی که چای نمی نوشند دچار سکته می شوند.

7) منجر به کاهش قند خون می شود.

یکی از فواید چای سیاه کاهش میزان قند خون است. هنگامی که شما قند مصرف می کنید ، پانکراس هورمونی به نام انسولین ترشح می کند تا قند را به ماهیچه ها منتقل کند تا برای انرژی استفاده شود.

اگر بیش از نیاز بدن خود قند مصرف می کنید، قند اضافی به صورت چربی ذخیره می شود. چای سیاه یک نوشیدنی عالی بدون شیرین است که به افزایش استفاده از انسولین در بدن کمک می کند و منجر به کاهش قند خون می شود.

خواص چای سیاه

8) به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک میکند.

چای سیاه حاوی پلی فنول است که ممکن است به مبارزه با سلول های سرطانی در بدن کمک کند. اگرچه مصرف چای سیاه سرطان را درمان نمی کند ، اما ممکن است به کاهش رشد سلول های سرطانی کمک کند.

9) باعث تقویت تمرکز می شود.

چای سیاه حاوی کافئین و اسید آمینه ای به نام L-theanine است که می تواند هوشیاری و تمرکز را بهبود بخشد. L-theanine فعالیت آلفا را در مغز افزایش می دهد و منجر به آرامش و تمرکز بهتر می شود.

مطالعات نشان داده است که نوشیدنی های حاوی L-theanine و کافئین به دلیل تأثیرات L-theanine بر مغز بیشترین تأثیر را بر تمرکز دارند. شاید به همین دلیل باشد که بسیاری از افراد بعد از نوشیدن چای در مقایسه با سایر نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، انرژی پایدارتری را تجربه می کنند.

10) کمک چای سیاه به بهبود سلامت استخوان

با افزایش سن استخوان ها شروع به تحلیل رفتن می کنند. چای سیاه تراکم استخوانها را حفظ می کند و جایگزینی برای کلسیم است و خطر شکستگی را کاهش می دهد. توصیه می شود چای سیاه را در روز مصرف کنید.

11) کمک چای سیاه به کاهش وزن

چاقی علت اصلی بیماری های مختلف مثل دیابت، بیماری های قلبی، کلسترول، کلسترول بالا و غیره است. چای سیاه با کاهش التهاب ژن و چربی امعا و احشا کمک می کند. از آنجا که یک دوره طولانی التهاب در بدن می تواند چاقی را تحریک کند ، با نوشیدن چای سیاه می توانید از چاقی ناشی از التهاب جلوگیری کنید.

12) کاهش خطر سنگ کلیه با مصرف چای سیاه

سنگ کلیه بسیار دردناک و شایع است. این امر ناشی از افزایش دفع مواد تشکیل کریستال مانند ادرار، کلسیم و اسید اوره است. خوشبختانه، نوشیدن چای سیاه می تواند خطر تشکیل سنگ کلیه را تا 8 درصد کاهش دهد.

13) کمک چای سیاه به درمان استرس

ما زندگی پر استرس تری نسبت به والدین و اجداد خودمان داریم. بنابراین نیاز به کنترل استرس هر روز ضروری می شود. در این صورت، چه چیزی می تواند بهتر از یک فنجان چای باشد ؟ چای می تواند هورمون های استرس در بدن کاهش دهد و اعصاب را آرام کند.

14) کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

آلزایمر نوعی از جنون است که باعث از دست رفتن حافظه می شود و بر رفتار و فرآیند تفکر تاثیر می گذارد. مصرف چای سیاه می تواند خطر بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

15) ایجاد حس شادی و آرامش

چای سیاه می تواند به کاهش کلسترول بد، فشار خون، کاهش خطر ابتلا به سرطان، استرس، و … کمک کند یعنی نوشیدن چای شادی افراد را بالا می برد و احساس سرحالی و شادابی به فرد می دهد.

دم کردن چای سیاه

درست کردن چای جز راحت ترین کارهاست. برای این کار نیاز نیست زمان زیادی را صرف کنید و ابزار پیچیده به کار ببرید. آب را به جوش بیاورید و در قوری مقداری چای سیاه بریزد سپس آب جوش را اضافه کرده و اجازه دهید تا به خوبی دم بکشد.

چای سیاه را می توانید در خلوت و در دورهمی هاتون استفاده کنید و از خواص بی نظیرش بهره ببرید.

فاطمه صالحی

من 26 سالمه. فارغ التحصیل رشته اقتصاد نظری هستم. چند سالیه که تو زمینه نویسندگی و تولید محتوا فعالیت می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
صفحه رسمی اینستاگرام فروشگاه اینترنتی کشن لند تماس مستقیم با واتس آپ