برنج شیرودیبرنج فجر

خرید برنج فجر بهتر است یا برنج شیرودی؟

جمعیت کره زمین هر روز در حال افزایش است و از طرفی نیاز مردم به مواد غذایی هم بالا رفته و باید به فکر تامین غذا و کالا بود. برنج هم جز خوراکی های پر مصرفی است که باید فکر اساسی در تولید و کاشت آن میشد.

نحوه ایجاد برنج شیرودی

سازمان ها به این فکر افتادند که برای تامین برنج مورد نیاز، بهره وری از زمین کشاورزی را بیشتر کنند. یکی از این روش ها تغییر اصلاح ژنتیکی بذر برنج بود.

در سال 1369 این موسسه با تلاقی دو بذر برنج طارم دیلمان و برنج خزر رقم جدید برنج ایرانی را با نام برنج شیرودی ایجاد کردند. این برنج علاوه بر داشتن کیفیت و طعم مطلوب برنج طارم ایرانی، همانند برنج خزر از بازده رشد بالایی برخوردار بوده و به اصطلاح پر محصول بود.

موسسه پژوهشی کشور در سال 1375 بذر برنج شیرودی را به طور آزمایشی در شهر های آمل، تنکابن و چالوس کاشتند. میزان تولید محصول همانطور که پیش بینی میشد بالا بود، ولی از عطر و طعم کمی برخوردار بود. در ابتدا مورد استقبال زیاد کشاورزان و مردم قرار گرفت. ولی رفته رفته بخاطر عطر و طعم کم از طرفدارانش کاسته شد.

نحوه ایجاد برنج فجر

با کم شدن تقاضا برای برنج شیرودی، سازمان ها به این فکر افتادند که باید این ضعف برنج شیرودی را برطرف کنند و یک محصول پربازده و با عطر و طعم عالی تولید کنند.

در نتیجه در سال 1376 برنج فجر را تولید کرده با همان بهره وری بالا ولی با عطر و طعم و پخت عالی

شباهت های برنج فجر و برنج شیرودی

1) پخت عالی

هر دو نوع برنج از پخت عالی و مجلسی برخوردار هستند و بسیار مناسب مهمانی ها و رستوران ها و ارگان ها می باشد.

2) تراریخته بودن

بذر هر دو نوع برنج تراریخته است. برنج شیرودی دو رگ گیری ارقام برنج دیلمانی و برنج خزر بدست آمده است و بذر آن در آزمایشگاه اصلاح ژنتیکی شده است. برنج فجر نیز منبع ماده ژنتیکی آن اصلاح شده و موجب ایجاد صفات مطلوب متعددی مثل کیفیت پخت مطلوب، عملکرد بالا، عطر و طعم عالی و مقاومت به بیماری بلاست شده است.

3) مقاومت در برابر آفات و بیماری

به دلیل آنکه برنج شیرودی و برنج فجر اصلاح شده ژنتیکی هستند، به انواع آفات (کرم ساقه خوار و برگ خوار، شیت بلایت، لکه قهوه ای) و بیماری های بلاست و پوسیدگی طوقه مقاوم هستند.

بنابراین در مراحل کاشت نیازی به استفاده از سم پاشی نداشته و محصول حاصل عاری از آلودگی های شیمیایی خواهد بود. محصول محصولی سالم و ارگانیک است.

4) طبع برنج

برنج شیرودی و برنج فجر دارای طبع سردی هستند.

تفاوت های برنج فجر و برنج شیرودی

شکل ظاهری:

برنج شیرودی بیشتر شبیه برنج هاشمی و طارم هاشمی بوده و برنج فجر بیشتر شبیه برنج خارجی است.

برنج شیرودی ظاهری استخوانی و دانه بلند دارد و بعد از پخت نیز به خوبی قد میکشد. برنج فجر حالت شیشه ای داشته و رنگ آن سفید کدر و ظاهر این برنج شبیه خنجر و شمشیر است. طول دانه خام آن در حدود 8 میلی متر است. طول دانه پخته برنج فجر نیز به 10.3 میلی متر می رسد

چطور برنج شیرودی را از برنج هاشمی تشخیص دهیم؟

از آنجایی که شباهت های ظاهری بسیاری در این دو نوع برنج وجود دارد اگر برنج شناس خوبی نباشی به راحتی سرت کلاه رفته و فروشنده برنج شیرودی را به جای طارم به شما می فروشد. پس حتما از این دو روش زیر استفاده کن تا متضرر نشی.

  1. عطر برنج شیرودی بسیار ضعیف تر از طارم هاشمی است.
  2. طول دانه خام طارم هاشمی(۷٫۶ میلی متر) کمی بلندتر از برنج شیرودی است.

چطور برنج فجر را از برنج های خارجی تشخیص دهیم؟

همانطور که گفتیم برنج فجر از عطر و بوی خوبی برخوردار است ولی خوب برنج خارجی عطر و بوی ضعیف و یا حتی صفر دارد. بنابراین تشخیص و تمییز این دو نوع برنج راحت و سریع است. برای اینکه میزان عطر یک برنج را بسنجید یک مشت از برنج را بردارید و با دهان ها کنید تا عطر برنج را راحت تر استشمام کنید.

برنج فجر

تفاوت در پخت و عطر و طعم:

برنج فجر با پخت مجلسی و عطر و طعم خوب تقاضای زیادی داشته و مناسب رستوران ها و کترینگ ها می باشد حتی برای مصرف روزانه و شخصی خود نیز می توان از این برنج استفاده کرد.

برنج شیرودی جز یکی از برنج های خوشپخت و مجلسی به حساب می آید که توانسته نظر خیلی از ارگان ها و سازمان ها را جلب کند. برنج شیرودی نسبت به برنج خارجی کیفیت بالاتری دارد ولی نسبت به برنج فجر از عطر و طعم کمی برخوردار است.

محل کشت برنج فجر و برنج شیرودی:

برنج فجر در بازار بسته به موقعیت کشت با نام های متفاوتی عرضه می شوند:

  1. برنج فجر سوزنی: اصولا در استان گلستان در شالیزارهای گرگان کشت می شود.
  2. برنج فجر جویبار: در مازندارن کشت می شود و بهترین کیفیت این برنج متعلق به فجر جویبار است.
  3. برنج فجر گیلان: در استان گیلان کشت می شود.
  4. برنج فجر طارم: در استان گلستان کشت می شود و جز برنج فجر درجه 2 بوده و قیمت مقرون به صرفه ای دارد.

به طور کلی میتوان گفت که مرغوب ترین برنج فجر متعلق به برنج فجر گلستان است.

برنج شیرودی بیشتر در استان مازندران و شهرهای چالوس، تنکابن و آمل کشت می شود.

خرید برنج فجر و برنج شیرودی:

شما می توانید با اطمینان کامل محصول تضمینی و مرغوب را از کشت لند تهیه کنید. تا محصول در سریع ترین زمان ممکن و تحویل درب منزل به دست شما عزیزان برسد.

در قسمت پایین محصولات برنج شیرودی و برنج فجر موجود در فروشگاه را می توانید مشاهده کنید.

فاطمه صالحی

من 26 سالمه. فارغ التحصیل رشته اقتصاد نظری هستم. چند سالیه که تو زمینه نویسندگی و تولید محتوا فعالیت می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
صفحه رسمی اینستاگرام فروشگاه اینترنتی کشن لند تماس مستقیم با واتس آپ